اما واگرهای بیمه کارگران ساختمانی

بینا- دبیر کانون انجمن های صنفی کارگر ساختمانی کشور گفت: بیمه اجتماعی نیاز ضروری کارگران ساختمانی است.
به گزارش بینا،علی یارمحمدی به ایسنا، اظهار کرد: کارگران ساختمانی جزو محروم‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند که در سخت‌ترین شرایط کاری از قبیل، شرایط بد محیطی ( سرما و گرمای شدید)، آمار بالای حوادث و خطرات شغلی، فرسودگی جسمی، پیری زودرس، بیکاری‌های فصلی و ناپایداری‌های شغلی و … بوده و این عوامل به طور کل مشکلات عدیده‌ای را برای کارگران ساختمانی ایجاد کرده است.
وی اظهارکرد: کارگران ساختمانی بیش از سایر کارگران در معرض حوادث و ازکارافتادگی بوده‌اند آمارها بیانگر این واقعیت تلخ هستند که بیش از ۴۷ درصد کل حوادث مشاغل در ایران مربوط به کارگران ساختمانی بوده که میانگین حوادث جهانی کارگران ساختمانی ۱۷ درصد است.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگر ساختمانی کشور تصریح کرد: با توجه به موارد فوق درخصوص کارگران ساختمانی لزوم پوشش این قشر از خدمات بیمه اجتماعی آشکار می شود.
یارمحمدی ادامه داد: این امر در حالی است که به موجب سند چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه، اصل ۲۹ قانون اساسی، قانون برنامه چهارم توسعه و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، همه افراد کشور باید از پوشش تأمین اجتماعی برخوردار باشند.
وی خاطرنشان کرد: بیمه کارگران ساختمانی برای اولین بار در سال ۱۳۵۲ تصویب و به اجرا در آمد البته این قانون فقط موارد حوادث ناشی از کار در فعالیت های ساختمانی را تحت پوشش داشت و حمایت دیگری در برنداشت.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگر ساختمانی کشور اذعان کرد: قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی پس از سال‌ها انتظار کارگران و تلاش فعالان کارگری در آذرماه ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به دلیل نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت مسکن، بر اساس بند ۲۹ قانون بودجه ۱۳۸۷ کل کشور به حالت تعلیق درآمد.
علی یارمحمدی اضافه کرد: پس از اصلاح ماده (۵) این قانون و تصویب آیین نامه‌های اجرائی مواد (۳)و(۵) در هیات وزیران در اردیبشهت‌ماه ۱۳۸۹ عملا به اجرا درآمد و طبق این آیین‌نامه حق بیمه متناسب با میانگین زیربنا هر واحد و ارزش معاملاتی هرمتر بنا بر مبنای حداقل دستمزد ماهیانه مصوب شورای عالی کار تنظیم شده است.
وی یادآور شد: در مناطق کمتر توسعه یافته ۵۰ درصد و در موارد وقوع حوادث غیرمترقبه ۸۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است که طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۹۰/۱۰/۱۲ نرخ حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در حالت حداکثری حدود ۲٫۵ درصد هزینه‌های هر متر مربع از بنا را به خود اختصاص می‌دهد.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگر ساختمانی کشور افزود: این امر نشان می‌دهد که بیمه کارگران ساختمانی در مقایسه با سایر عوامل تأثیر گذار بر قیمت مسکن سهم بسیار ناچیزی را به خود اختصاص داده است.
یارمحمدی اظهار کرد: در اوایل سال جاری بنا به دلایلی بیمه کارگران ساختمانی با مشکلات اجرایی رو به رو شد که با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده توسط کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با کمسیون‌های مربوط که به تصویب یک فوریتی طرح رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و نحوه مجازات متخلفان در جلسه علنی روز چهارم تیرماه ۹۱ انجامید.
وی گفت: کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با پژوهش در مورد مشکلات و نیازهای جامعه کارگران ساختمانی به برنامه‌ریزی در جهت حل موانع و بهبود وضعیت این جامعه می‌نگرد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.