اما و اگرهای تبلیغ مواد غذایی در صدا و سیما

سلامت > عمومی– آرش نهاوندی:
پخش تبلیغ مواد غذایی‌ای که در راستای سلامت نیستند از صدا و سیما سال‌هاست که ممنوع اعلام شده است اما همچنان تبلیغ این فراورده‌ها از رسانه ملی ادامه دارد. با دکتر هدایت حسینی، معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که درپی می‌آید.

دکتر حسینی در توضیح اینکه چرا تبلیغ مواد غذایی غیرمفید از صدا و سیما ممنوع اعلام شده است گفت: تبلیغات مواد غذایی در سرانه مصرف این مواد تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر مواد غذایی مؤثر در ارتقای سلامت مانند شیر، فراورده‌های لبنی و گوشت تبلیغ شوند، سرانه مصرف این مواد غذایی مفید بالا می‌رود و مردم بیشتر تشویق می‌شوند که از این فراورده‌ها مصرف کنند اما برخی از موادغذایی که از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند اثری بر سلامت ندارند.

فراورده‌های غذایی را که از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند نمی‌توان کالاهای مضری توصیف کرد؛ درواقع کالاهایی نیستند که باعث ارتقای سلامت مصرف‌کننده شوند. این فراورده‌ها اگر خیلی تبلیغ شوند و مصرف آنها توسعه پیدا کند می‌تواند برسلامت عمومی جامعه تاثیرات نامناسبی داشته باشد. مصرف فراورده‌های دارای کربوهیدرات، چربی و مواد افزودنی زیاد، باتوجه به اینکه امروزه فعالیت‌های بدنی افراد کاهش یافته است، در راستای ارتقای وضعیت سلامت مردم نیست. مواد غذایی بسیار پرکالری می‌تواند در روند رشد کودکان و نوجوانان اختلال ایجاد کند، به‌همین خاطر است که این نوع فراورده‌ها کمتر باید مورد تبلیغ قرارگیرد. البته این کالاها در بازار عرضه می‌شوند و در دسترس هستند اما نباید اصراری برای تبلیغ آنها شود.

این متخصص تغذیه به سابقه تدوین قوانین مربوط به ممنوعیت تبلیغ مواد غذایی مضر از رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: از برنامه چهارم موضوع عدم تبلیغ کالاهایی که در راستای سلامت نیستند در دستور کار قرار گرفت و در برنامه پنجم نیز عدم تبلیغ کالاهای مضر مورد تاکید قرار گرفت. البته این تاکید در برنامه چهارم بیشتر بود، برمبنای آنچه در برنامه چهارم آمده بود ضمن آنکه فراورده‌های مضر نباید تبلیغ شود، صدا وسیما نیز موظف است در چند برنامه در طول هفته مواد غذایی را که برای سلامتی مفید هستند با هماهنگی وزارت بهداشت تبلیغ کند.

در برنامه پنجم اما به این مسئله اشاره شده است که فراورده‌هایی که تبلیغ آنها در راستای ارتقای سلامت نیست و وزارت بهداشت تغذیه آنها را مورد تأیید قرار نمی‌دهد، مشمول ممنوعیت تبلیغ می‌شوند. اما پس از گذشت سال‌ها از اجرای برنامه چهارم همچنان این محصولات غذایی در صداوسیما و در سراسر کشور تبلیغ می‌شوند. طی این مدت مسئولین در وزارت بهداشت با شورای سیاستگذاری صداوسیما جلسات متعددی داشته‌اند و در این جلسات درخواست شده است که تبلیغ موادغذایی که در راستای سلامت نیستند محدود شود اما ظاهرا هنوز در صداوسیما به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که محصولات مضر غذایی تبلیغ نشود. صداوسیما برای این‌کار استدلال‌های خاص خود را دارد.

مسئولان این سازمان می‌گویند کالایی که وزارت بهداشت مجوز تولید آن را داده است دیگر نمی‌تواند مشمول ممنوعیت تبلیغ شود. صداوسیما می‌گوید اگر کالایی مورد تایید وزارت بهداشت نیست نباید به آن مجوز تولید داده شود تا تبلیغی هم درباره آن کالا انجام نگیرد اما من تصورم بر این است که به‌دلیل آنکه در برنامه چهارم و پنجم بر ممنوعیت تبلیغ کالاهایی که در راستای سلامت نیستند تاکید شده است، به‌نظر می‌رسد خوب باشد که تبلیغ برخی از مواد غذایی که اصراری بر مصرف آنها نیست مقداری کاهش یابد و به جای آن تبلیغ موادغذایی‌ای که در سلامت مردم مؤثر است بیشتر شود.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.