«اما و اگر»های کارآمد بودن واردات خودرو از زبان یک عضو کمیسیون صنایع مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نحوه جدید واردات خودرو را کمک به تولید داخل دانست و گفت: اگر قرار باشد خودروسازان بتوانند انتقال فناوری را انجام دهند، با این کار هم اشتغالزایی صورت گرفته و هم اینکه می توانند بازار مصرف جدیدی علاوه بر تولیدات داخلی خودشان ایجاد کنند.

«اما و اگر»های کارآمد بودن واردات خودرو از زبان یک عضو کمیسیون صنایع مجلس

به گزارش ممتاز نیوز، بهزاد رحیمی در رابطه با انتقاد واردکنندگان خودرو نسبت به روند جدید واردات خودرو، با بیان اینکه واردات این دوره با دوره های قبل تفاوت دارد، گفت: در دوره های قبل واردات بر این اساس بود که کسی که صرفا واردکننده است و توان مالی داشته باشد و در کشور نیز نمایندگی خدمات پس از فروش داشته باشد، می تواند خودرو وارد کند، اما در این دوره واردات مشروط بر این شده است که هر کسی که وارد کننده است باید این امکان را داشته باشد که انتقال فناوری نیز داشته باشد و بعد از مدتی بتواند حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد وارداتی را یا داخلی سازی کند و یا اینکه تامین خدمات انجام دهد.

وی در ادامه گفت: بر این اساس همه کسانی که ثبت سفارش داده بودند و آماده برای این شرایط بودند نتوانستند این موضوع را تامین کنند.

شرکت بازرگانی- تجاری توان خودروسازی ندارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توان خودروسازی در داخل در اختیار مثلا یک شرکت بازرگانی- تجاری نیست و فقط شرکت های تولیدکننده خودرو این امکان را دارند که با این شرایط خودرو وارد کنند و به این دلیل است که تولیدکنندگان خودرو جزء واردکنندگان خودرو شده اند.

رحیمی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که این روش واردات خودرو دست مافیا به این حوزه را باز می کند، آیا درست یا خیر؟، اظهار کرد: الان این موضوع مشخص نیست، چون هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است و تا پایان سال شاید نهایتا ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ خودرو وارد کشور شود، چراکه سفارش دهندگانی که ثبت سفارش می دهند معمولا دیر به دستشان می رسد و اگر وارداتی هم تا پیش از پایان سال انجام شود بیشتر از طریق جمع آوری نمایشگاه ها و کف بازار کشورهای مقصد است و وزارت صمت هم قول داده که بر این مساله نظارت کند.

وی افزود: بر اساس قیمت ارزش بهای گمرکی و عوارض، واردکنندگان نهایتا ۱۵ تا ۲۵ درصد اجازه قیمت گذاری به عنوان سود دارند، بنابراین می خواهند کنترلی باشد که به این خاطر اگر در این حد باشد این نوع واردات انگیزه چندانی برای واردکنندگان ایجاد نمی کند و این مساله می تواند شائبه رانت و سوء استفاده را از بین ببرد.

واردکننده خودرو باید توان تولید در داخل و انتقال تکنولوژی را داشته باشد

نماینده مردم بانه در مجلس تصریح کرد: اینطور نیست که چون کسی توان مالی دارد و می تواند ۱۰۰۰ دستگاه خودرو ثبت سفارش کند خودرو وارد کند، بلکه باید حتما توان تولید داخل و انتقال تکنولوژی را داشته باشد، شاید یک نفر در حال حاضر بتواند مثلا هزار خودرو به انگیزه تجاری وارد کند، اما چون موضوع انتقال تکنولوژی را نمی تواند تامین کند، عملا نمی تواند واردات انجام دهد.

رحیمی با بیان اینکه نحوه جدید واردات خودرو توسط خودروسازان کمک به تولید داخل است، عنوان کرد: این به این معنی است که اگر قرار باشد اینها بتوانند انتقال فناوری را انجام دهند، هم اشتغالزایی صورت گرفته و هم اینکه یک بازار مصرف جدید نیز علاوه بر تولیدات داخلی خودشان می توانند ایجاد کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: بحث انتقال تکنولوژی در گذشته نیز انجام شده است مانند واردات پژو و رنو از کشور فرانسه که چنین امکانی را در ایران برایشان فراهم کردند. مثلا دورانی که ۲۰۶ وارد ایران شد، تحت لیسانس فرانسه قطعات آن در ایران ساخته و صادر می شد که تجربه موفقی بود و این روند نیز به همین انگیزه انجام می شود، البته اگر بتواند در اجرا موفق باشد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.