اما و اگر هایی برای لغو سئوال از رئیس جمهور

اینکه استیضاح و سوال از رئیس‌جمهور حق قانونی مجلس است شکی در آن نیست و نمی‌توان به انجام آن هم خرده گرفت اما در بار نخستی که این کار انجام شد ضعف‌های بسیاری در اجرای آن دیده شد که باید به حل آن اقدام می‌شد؛ البته انگار تا حدودی هم انجام شد.
اما‌‌ همان بار اول چه نتیجه‌ای به بار آورد؟ چه اتفاقی افتاد که اکنون قرار است دوباره این اتفاق بیفتد؟
از حدود ۲۹۰ نماینده مجلس حدود ۱۰۰ نفر از آن‌ها درخواست سوال از رئیس‌جمهور را ارائه داده‌اند، آیا این امکان برای دیگر نمایندگانی که بنا بر دلایلی مخالف سوال از رئیس‌جمهور هستند وجود دارد که درخواست لغو آن را بدهند؟ این امکان در آیین‌نامه داخلی مجلس دیده نشده است. اگر ملاک را بر رای اکثریت بگذاریم به نا‌حق نخواهد بود که بگوییم اگر قرار است چنین اتفاق مهمی بیفتد اکثریت نمایندگان امضا کنند مناسب‌تر خواهد بود تا اینکه ۱۰۰ نماینده خواستار سوال از رئیس‌جمهور باشند و گهگاهی هم خبری منتشر شود که چند نفری هم امضای خود را پس گرفته‌اند. آیا اینگونه بهتر نیست؟
همین موضوع پس گرفتن امضا‌ها هم خودش داستانی دارد. نماینده‌ای می‌آید نامه استیضاح یا سوال از رئیس‌جمهور را امضا می‌کند اما به ناگاه در روز استیضاح امضای خود را پس می‌گیرد. این خودش معضلی است که نمایندگان باید برای آن اندیشه کنند و در آیین‌نامه خود قید کنند که پس گرفتن امضاء مطلقا ممنوع.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.