امتناع عربستان از عضویت در شورای امنیت تاکتیکی برای گرفتن امتیاز از سازمان ملل

اردیبهشت ۱۴۰۳

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عقب نشینی جنجالی عربستان سعودی و امتناع این کشور از عضویت در شورای امنیت، صرفا یک بازی سیاسی از سوی سعودی‌ها برای گرفتن امتیاز و نزدیک شدن به بعضی کشورها است.

“حسن هانی‌زاده” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اقدام اخیر عربستان سعودی مبنی بر امتناع از حضور در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان عضو غیر دائم گفت: این کشور با توجه به شرایط موجود منطقه و نقش تخریبی‌ که در سوریه و عراق ایفا کرده و همچنین با توجه به اینکه در آینده منطقه نمی‌تواند نقشی مثبت و ایجابی داشته باشد، از عضویت غیردائم در شورای امنیت عقب‌نشینی کرده است.

وی در ادامه گفت: این اقدام عربستان سعودی، تاکتیکی برای گرفتن امتیاز بیشتر از سازمان ملل است، چرا که این کشور برای حضور در شورای امنیت سازمان ملل از سال قبل لابی کرده و تلاش کرده بود تا آراء بیشتری را در مجمع عمومی سازمان ملل برای حضور خود در شورای امنیت به مدت دو سال به دست آورد.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: عقب‌نشینی جنجالی عربستان سعودی و امتناع این کشور از پذیرش این امر، صرفا یک بازی سیاسی از سوی سعودی‌ها برای گرفتن امتیاز و نزدیک شدن به بعضی کشورها است و تلاش عربستان سعودی این است که از این کشورها برای خود امتیاز سیاسی بگیرد و این قطعا یک تاکتیک سیاسی است.
 
هانی‌زاده تصریح کرد: نقش عربستان سعودی در خاورمیانه کاملا تخریبی بوده و حضور این کشور در شورای امنیت سازمان ملل نه تنها به سود کشورهای منطقه نخواهد بود، بلکه به مراتب  بدتر از حضور کشورهای استعمارگر غربی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر عربستان سعودی در شورای امنیت سازمان ملل حضور پیدا نکند، کمک بسیاری به حل بحران‌های جاری منطقه خواهد شد.

گفتنی است عربستان سعودی عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اعتراض به آن چه “فقدان تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران‌های جهان” خواند رد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه این کشور همچنین از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل در بحران میان رژیم صهیونیستی و فلسطین انتقاد شده است “ادامه مسئله فلسطین برای ۶۵ سال، نشانه روشنی از ناتوانی شورای امنیت در انجام وظایف و اجرای مسئولیت‌هایش است.”

لازم به ذکر است، پیش‌تر از این نیز انتخاب عربستان سعودی برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد با مخالفت برخی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر مواجه شده بود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.