امتیازات و ویژگی‌های OTT

رویکرد OTT در سال‌های اخیر همگام با تحولات در عرصه‌ تجهیزات الکترونیکی روزمره و دستگاه‌های متصل، معادلات جدیدی را در بازار ارائه‌ خدمات و محصولات فناوری اطلاعات به ویژه فناوری‌های مرتبط با شبکه و اینترنت به‌وجود آورده است. معرفی دستگاه‌های همراه هوشمند و سهل‌الاستفاده مانند گوشی‌های هوشمند و پلتفرم‌های تبلت، تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی متصل به شبکه، محیط‌های جدیدی را علاوه بر تلویزیون سنتی برای دریافت محتوای صوتی-تصویری و ارتباطات تصویری فراهم آورده‌اند. امروزه شاهد هستیم بنگاه‌های بزرگ فعال در زمینه‌ تولید یا پخش محتوای صوتی و تصویری در تلاشند تلویزیون OTT را به عنوان یک فرصت تلقی کنند و گستره‌ مخاطبانشان را حفظ کرده یا ارتقاء دهند.

به گزارش طیف به طور خلاصه، رویکرد Over The Top در فضای رسانه‌های صوتی-تصویری چیزی شبیه رویکرد VoIP است. به جای سرمایه‌گذاری در ایجاد شبکه‌های اختصاصی توسط اپراتورها جهت ارائه‌ خدمات IPTV، بازیگران چالاک و تیزهوش سعی می‌کنند از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط سایر اپراتورها جهت ارائه‌ خدمات ویدئویی استفاده کنند.
OTT به دنبال آن است که “هر دستگاه الکترونیکی”، در “هر زمانی” و در “هر مکانی” بتواند به عنوان یک دروازه ورود به دنیای محتوای دیجیتال عمل کند. به این ترتیب، ضریب نفوذ و گستره پوشش جغرافیایی با توجه به گستردگی اینترنت بسیار سریع‌تر از روش‌های مرسوم خواهد بود و با دستیابی به بازارهای جهانی، مشتریان به مرزهای جغرافیایی یک کشور محدود نخواهند بود.
توسعه‌دهندگان فناوری‌های مبتنی بر OTT برای دست یافتن به اهداف و امتیازات حاصل از آن، دست به دامان استاندارد ارتباطی فراگیر دنیای WEB یعنی HTTP شدند. انتخاب استاندارد HTTP به عنوان بستر انتقال تصویر در قلب فناوری OTT، عرضه‌کنندگان خدمات را از ایجاد شبکه‌های توزیع محتوای مستقل و خاص انتقال صوت و تصویر مانند آنچه در IPTV سنتی مرسوم است بی‌نیاز می‌کند.
مهم‌ترین چالش پیش روی OTT برای رقابت با IPTV، مسأله عدم تضمین تأمین پهنای باند و به طور عام‌تر کیفیت مطلوب در سمت کاربر است. ظرفیت کم شبکه‌های انتقال برای ارائه خدمات ویدئویی به طور خود به خود در سال‌های اخیر به دلیل ارائه‌ی خدمات ویدئویی بر روی اینترنت مانند یوتیوب اپراتورها را مجبور کرد تا شبکه‌های مترو و انتقال را ارتقاء دهند. به تعبیر دیگر، تغییر در ماهیت اینترنت از محتوای متنی به محتوای چندرسانه‌ای، خود به خود موجب حل این نقیصه در شبکه‌های مخابراتی شد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.