امتیازات ویژه برای ناشران نشریات علمی – ترویجی

۳۱فروردین۱۳، فاوانیوز : مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از تلاش انجمن‌های علمی کشور برای گسترش نشریات علمی- ترویجی و احتمال افزایش امتیاز تألیف در این نشریات خبر داد.

دکتر مظفر شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با تأکید بر اینکه فضای علمی کشور در شرایط کنونی بیش از پیش به انتشار یافتن نشریات علمی- ترویجی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: از نظر وزارت علوم تعداد این نوع نشریات بسیار کم است؛ بنابراین فعالیت‌هایی با هدف گسترش کمی این نشریات و بهبود کیفی آنها برای دستیابی به اهدافی که برای انتشار یافتن آنها تعیین شده، آغاز شده است.

به اعتقاد وی در شرایط کنونی از یک سو پژوهشگران به نگارش مقاله‌های علمی- ترویجی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسات رغبتی برای راه‌اندازی این نوع نشریات ندارند.

شریفی ادامه داد: شاید یکی از دلایل این بی‌رغبتی تفاوت امتیاز تشویقی نگارش مقاله در نشریات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی باشد. همچنین امتیاز ارتقا و ترفیع سالیانه اساتید هیأت علمی نیز برای مقالات پژوهشی بیش از ترویجی است.

ممنوعیت امکان تبدیل اعتبار ترویجی به پژوهشی و کاهش تقاضای اعتبار

وزارت علوم در پایان سال ۹۰ برای حفظ نشریات علمی- ترویجی آیین‌نامه ای را مبنی بر ممنوعیت تبدیل اعتبار ترویجی به پژوهشی تدوین کرد. طبق آماری که همین وزارتخانه اعلام کرده است تعداد این نشریات با ۱۰ عدد افزایش نسبت به سال ۸۹، در پایان سال ۹۰ به ۹۹ مورد رسیده بود در حالی که این رشد در سال ۹۱ نصف شد و تنها با پنج عدد افزایش به ۱۰۴ نشریه رسید.

دکتر شریفی دربارهٔ این تصمیم وزارت علوم و کاهش تعداد درخواست اعطای اعتبار علمی- ترویجی گفت: شاید ممنوعیت تبدیل اعتبار علمی از ترویجی به پژوهشی، درخواست‌ها را برای نشریات علمی- ترویجی کاهش داده باشد اما به طور قطع این درخواست‌ها را هدفمند کرده است.

به گفته وی، متقاضیان نشریات علمی – ترویجی پیش از این برای فراهم کردن شرایط ایجاد یک نشریه علمی- پژوهشی به سراغ اعتبار ترویجی می‌آمدند که این آیین‌نامه مانع از این درخواست‌ها شده است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: ممکن است درخواست برای اعتبار ترویجی کم شده باشد اما همان تعداد کم نیز با آگاهی نسبت به شرایط نشریات علمی- ترویجی، درخواست خود را ارائه می‌کنند. این یعنی از این پس نشریات علمی- ترویجی رسالت خود را انجام خواهند داد و تبدیل به «نشریات علمی- پژوهشی ضعیف» نخواهند شد.

امتیاز ویژه برای صاحبان نشریات ترویجی

البته وزارت علوم پس از لغو امکان تبدیل نوع اعتبار علمی نشریات، امتیازی را برای صاحبان نشریات علمی- ترویجی در نظر گرفت. بر این اساس صاحبان نشریات علمی- ترویجی می‌توانند از سابقه چند ساله خود در چاپ این نشریات، به عنوان امتیازی ویژه برای کسب اعتبار یک نشریه علمی- پژوهشی دیگر استفاده کنند.

به این ترتیب هم نشریه علمی- ترویجی آنها حفظ می‌شود و هم می‌توانند نسبت به سایر درخواست کنندگان اعتبار علمی- پژوهشی نسبت به دریافت این اعتبار امیدوارتر باشند.

احتمال افزایش امتیاز تألیف در نشریات علمی- ترویجی

شریفی دربارهٔ دیگر فعالیت‌ها برای گسترش نشریات علمی-ترویجی اظهار کرد: گفت‌و‌گوهایی را با دکتر مهدی ایرانمنش- معاون وزیر علوم و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیات‌های ممیزه- انجام داده‌ایم تا انتشار یافتن مقاله در نشریات علمی- ترویجی نیز امتیازی نزدیک و یا برابر با نشریات پژوهشی داشته باشد.

به گفته وی این تصمیم هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده اما از پیشنهاد آن کاملاً استقبال شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر چندی پیش با کمیسیون انجمن‌های علمی کشور نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که تلاش انجمن‌های علمی برای گسترش نشریات علمی- ترویجی مربوط به رشته خود یکی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

تلاش‌های دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از یک سو برای افزایش تعداد نشریات علمی- ترویجی و از سوی دیگر برای حفظ کیفیت انتشار یافتن و فلسفه وجودی آنها برای آگاهی دادن به اشخاص بیشتری نسبت به یک موضوع تخصصی خاص، انجام می‌شود.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.