امروز شنبه، نقشه راه همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا امضا می‌شود

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: امروز (شنبه) نقشه‌ای برای همکاری میان دو کشور به مدت ۲۰ سال امضا خواهیم کرد که به منزله شروعی جدید در روابط میان ایران و آمریکای جنوبی خواهد بود.

امروز شنبه، نقشه راه همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا امضا می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، نیکلاس مادورو با حضور در شبکه هیسپان‌تی‌وی گفت: برادری و همبستگی میان ایران و ونزوئلا مستحکم است، چون یکدیگر را در نبرد علیه استکبار جهانی شریک هم می‌دانیم.

به گفته او، «ایران و ونزوئلا پیش‌قراولان ظهور نظم غیراستعماری در دنیا هستند.»

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: ورود کشتی ایران به ونزوئلا شجاعانه بود. در آن زمان، ما چهار پالایشگاه خودمان را به دلیل تروریسم اقتصادی تحمیل‌شده از سوی ایالات متحده تعطیل کرده بودیم و سوخت نداشتیم.

به گفته او، «اقدام ایران در تحویل نفت به ونزوئلا در بحبوحه تحریم‌ها کمک بزرگی به مردم کشورش بوده است.»

ایران ماه مِه سال ۲۰۲۰ نفتکش‌های فورست، فورچون، پتونیا، فاکسون و کلاول را با وجود تهدیدات آمریکا با پرچم خود به ونزوئلا ارسال کرد. چند ماه بعد نیز در جولای همان سال نفتکش دیگری با نام گلسان به این کشور اعزام شد.

کشورمان هنگامی کمک‌های مذکور را به ونزوئلا ارسال کرد که دولت ترامپ از سال ۲۰۱۹ تمام پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا را تحریم و سایر کشورها را از ارسال بنزین به این کشور منع کرده بود.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران و ونزوئلا در زمان‌های سخت از یکدیگر حمایت کرده‌اند. عصر جدیدی در روابط میان ایران و ونزوئلا ایجاد خواهد شد.

مادورو با بیان اینکه تهران و کاراکاس قصد دارند روابط دوجانبه را به سطح بالاتری از همکاری‌ها ارتقاء دهند، گفت: قرار است دو کشور پرواز‌های مستقیمی بین کاراکاس و تهران ایجاد کنند.

گفتنی است؛ رئیس جمهور ونزوئلا عصر جمعه در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، از جمله برنامه‌های سفر دو روزه آقای مادورو به تهران است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.