امسال خبری از «کما» نبود

جام جم آنلاین: از دهه ۷۰ که ساخت مجموعه‌های مناسبتی در تلویزیون مرسوم شد تا امروز که به اوج خود رسیده است مجموعه ‌های متنوعی با مضامین مختلف در ماه رمضان تولید و پخش شد.

برخی مضامین طنز و برخی خانوادگی و اجتماعی بود. به مرور زمان که مجموعه‌های ماه رمضان با جدیت بیشتر دنبال شد، سازندگان به سمت مضامین مذهبی پیش رفتند و در این زمینه مجموعه‌هایی همچون «کمکم کن» تولید شد.

پس از استقبال بینندگان از مباحث مذهبی بویژه عالم برزخ و شیطان و فرشته، نویسندگان و کارگردانان در این مسیر حرکت کردند و این موضوع طی سال‌های اخیر گسترش پیدا کرد و شاهد مجموعه‌های مختلفی با این مضمون بودیم و بهره‌گیری از این موضوع تا آنجا پیش رفت که به ورطه تکرار و انتقاد افتاد، اما امسال شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.

ماه رمضان امسال برخلاف سال‌های پیش، شاهد مجموعه‌هایی بودیم که اتفاقا دارای مضامین مذهبی و آموزشی بود، اما از کما، عالم برزخ و… خبری نبود.

این موضوع از همان ابتدای ماه مبارک موجب خرسندی خیلی‌ها شده بود حتی پروانه معصومی، بازیگر مجموعه تلویزیونی «راز پنهان» هم در یکی از گفت‌وگوهایش به خبرگزاری‌ها گفت: امسال در سریال‌های ماه رمضان کسی به کما نمی‌رود.

نکته قابل تأمل سریال‌های امسال، پیام اخلاقی و آموزشی آنها برای خانواده‌هاست، آن هم از طریق قصه‌هایی که بستر آنها جامعه امروز است و از طریق مناسبات آن زمانی و این مکانی پیش می‌روند.

مجموعه تلویزیونی «خداحافظ بچه» با دستمایه قرار دادن یک موضوع اجتماعی ـ که خانواده‌های زیادی با آن درگیر هستند ـ مردم را به دیدن یک ملودرام مناسب پس از افطار دعوت کرد.

شبکه دو سیما هم امسال با مجموعه طنز «چمدان» مهمان خانه‌ها شد. محور این مجموعه تلویزیونی یک چمدان است که دست‌به‌دست می‌چرخد و باعث می‌شود بینندگان با قشرهایی از افراد جامعه آشنا شوند.

شبکه تهران هم امسال همچون سال گذشته ۳۰ اپیزود ویژه از مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را برای ماه رمضان آماده کرده است. این مجموعه، تصویرگر آدم‌هایی است که از اشتباهات‌شان درس می‌گیرند و سعی در جبران آن دارند.

شبکه یک سیما هم امسال مجموعه تلویزیونی راز پنهان را به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام و تهیه‌کنندگی مجید اوجی برای پخش در ماه رمضان در نظر گرفت.

این مجموعه هم روایتگر دو دوست است که بعد از سال‌ها یکدیگر را پیدا کردند، اما هر کدام از آنها درگیر ماجرایی می‌شوند؛ یکی از آنها خلافکار بوده و بعد از تصادف و از دست دادن حافظه‌اش آدم خوبی می‌شود و دیگری پلیس است و به‌دنبال قاتل همسرش می‌گردد.

این مجموعه روایتگر موضوع اجتماعی با تعلیق‌های بسیار است و فارغ از تعجیل‌های یک اثر مناسبتی و در حالی که فرصت کافی برای زمان تولید داشت، ساخته شده است.

یکی از ویژگی‌های فلورا سام و مجید اوجی پرداختن به مضامین انسانی، اخلاقی و خانوادگی است. این موارد در آثاری که آنها تهیه کرده‌اند بخوبی دیده می‌شود.

در مجموع، آنها همیشه تلاش کرده‌اند در آثاری که می‌سازند بیننده متوجه نقش کانون گرم خانواده شود که اگر این کانون کمی با مشکل روبه‌رو شود، می‌تواند چه آسیب‌هایی به افراد خانواده بزند.

آنها در مجموعه تلویزیونی راز پنهان هم روایتگر شادی‌ها، غم‌ها، دوستی‌ها، نامردی‌ها و… هستند. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

مهدی دهقان


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.