امشب/مرد سال فوتبال جهان:مسی ،رونالدو یا اینیستا

۱۸م دیماه ،

مسی که در سال ۲۰۱۲ در مجموع ۹۱ گل به ثمر رسانده، در صورتی که انتخاب شود برای چهارمین بار جایزه توپ طلای فیفا را دریافت خواهد کرد و از بازیکنانی مثل زین‌الدین زیدان و رونالدو برزیلی که هر کدام سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شده‌اند، سبقت خواهد گرفت.

مهاجم آرژانتینی و افسانه‌ای بارسلونا در سال ۲۰۱۲ موفق شد ۹۱ گل به ثمر برساند و رکورد ۴۰ ساله “گرد مولر” آلمانی را بشکند. ‌هرچند که خودش بر این باور است رکورد گلزنی، زمانی اهمیت دارد که وی بتواند با توسل به آنها قهرمان لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا شود.

مراسم اهدای جایزه توپ طلای فیفا از سال ۱۹۵۶ تحت عنوان جایزه بهترین بازیکن سال اروپا آغاز شد. درآن زمان این جایزه به بهترین بازیکن سال اروپا داده می‌شد و میشل پلاتینی، یوهان کرویف و مارکو فان باستن بازیکنانی بودند که هر کدام سه بار آن را به‌ دست آوردند. انتخاب مسی احتمالا بار دیگر بحث‌هایی را در مورد مقایسه او با بازیکنان اسطوره‌ای مثل په له ودیه گو مارادونا را به راه خواهد انداخت. بازیکنانی که پیش از آغاز اهدای جایزه بهترین بازیکن سال جهان توسط فیفا فوتبال را کنار گذاشته بودند.

حال به نظر می‌رسد لیونل مسی به واسطه سال رویایی که پشت سر گذاشته رقیب سرسختی را برای کسب این جایزه در کنار خود نمی‌بیند. آندرس اینی‌یستا در جریان مسابقات یورو ۲۰۱۲ و قهرمانی تیم اسپانیا خوش درخشید و رونالدو عملکرد درخشانی در جریان قهرمانی رئال مادرید در لیگ اسپانیا داشت. او سپس پرتغال را به نیمه نهایی رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ رساند. رونالدو در سال ۲۰۰۸ به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شد و دو بار در انتخاب بهترین بازیکن سال جهان بعد از مسی نفر دوم شده است. نفرات برتر را گروهی از مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی فوتبال جهان و همچنین تعدادی از روزنامه‌نگاران منتخب انتخاب کرده‌اند. رأی‌گیری از این اشخاص برای نامزدهای نهایی در ماه نوامبر انجام شد؛ زمانی که مسی هنوز نتوانسته بود به رکورد ۸۵ گل زده گرد مولر‌ در یک سال دست پیدا کند.

مسی در یک سال قبل در مجموع ۷۹ گل برای بارسلونا و ۱۲گل برای آرژانتین به ثمر رسانده درحالی‌که رونالدو تنها ۴۶ بار برای رئال مادرید توپ را از خط دروازه‌ها عبور داد است. شاید اگر پرتغال به قهرمانی در یورو ۲۰۱۲ می‌رسید، شانس رونالدو هم برای دریافت جایزه توپ طلا افزایش می‌یافت، اما این تیم در نیمه نهایی مغلوب اسپانیا شد. نزدیک‌ترین رقیب مسی برای کسب جایزه بهترین بازیکن جهان هنوز امید خود را از اینکه این‌بار بتواند توپ طلا را به خانه ببرد از دست نداده و می‌گوید: «آنهایی که مرا می‌شناسند، می‌دانند چه قدر راستگو هستم. بنابراین دروغ نمی‌گویم و اقرار می‌کنم که دوست دارم برنده توپ طلا شوم.»

ضمنا یکی دیگر از قسمت‌های جذاب مراسم امشب به انتخاب بهترین مربی سال ۲۰۱۲ مربوط می‌شود. ویسنته دل بوسکه، سرمربی تیم ملی اسپانیا به همراه خوزه مورینیو، سرمربی رئال مادرید و پپ گواردیولا، سرمربی سابق بارسلونا برای کسب این جایزه نامزد شده‌اند.

در بخش انتخاب زننده زیباترین گل سال با نام جایزه پوشکاش، نیمار‌ برزیلی به خاطر گلی که برای سانتوس در بازی با اینترناسیونال زد، نامزد شده است. رادامل فالکائو کلمبیایی برای گلی که درجریان دیدار اتلتیکو مادرید در مقابل آمریکا دی مالی زد و میروسلاو استاچ از تیم فنرباغچه به خاطر گلی که در برابر گنسلریرلیگی به ثمر رساند، دو نامزد دیگر این جایزه می باشند. در بخش زنان بهترین بازیکن سال نیز احتمال می‌رود تیم آمریکا بعد از قهرمانی در المپیک لندن بیشترین جوایز را به خود اختصاص دهد. در این بخش ابی وامباخ و الکس مورگان با برنده پنج دوره یعنی مارتا برزیلی رقابت می‌کنند.

در ضمن پیاساندیج نیز شانس اول دریافت بهترین مربی تیم زنان است. رقبای او نوریو ساساکی از تیم ژاپن نایب قهرمان المپیک لندن و برونو بینی از تیم فرانسه می باشند. بهترین‌های فوتبال جهان در سال ۲۰۱۲ امشب درحالی روی سن می‌روند که به نقل از رئیس فیفا کسب این جایزه برای بازیکنان شاغل در خارج از اروپا سخت است، چراکه آنها به اندازه تیم‌های مطرح اروپایی در دید رای‌دهندگان نیستند.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.