امضای بیانیه مشترک همکاری میان ایران و عراق

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی کشورمان و وزیر کار و امور اجتماعی عراق بیانیه مشترک همکاری امضا نمودند.

به گزارش تفسیری خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، در بیانیه مشترک همکاری میان عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و نصار الربیعی بر گسترش حوزه‌های آموزشهای فنی و حرفه‌ای، اشتغال و بازار کار، خدمات مالی، روابط کار، امور بین‌المللی، حمایتی و توانمندسازی تاکید شده است.

به سبب این بیانیه حوزه آموزشهای فنی و حرفه‌ای شامل فعال نمودن روند مشاوره و هدایت شغلی در مراکز آموزشهای فنی و حرفه‌ای، آموزش مربیان (TOT) از راههای مختلف همچون برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مهارتی مورد نیاز (مانند خودرو، الکترونیک، برق، جوشکاری، تراشکاری، نجاری)،‌ توسعه و طراحی برنامه‌های آموزشی براساس نظام آموزش فنی و حرفه‌ای مبتنی بر صلاحیت و شایستگی (OBT)، چگونگی تشویق بخش خصوصی به منظور اجرای آموزشهای فنی و حرفه‌ای در زمینه‌سازی ایجاد مراکز بخش خصوصی فنی و حرفه‌ای دو کشور،‌ برگزاری دوره‌های آموزشی (SIYB) و (KAB) برای مربیان عراقی در دو کشور و همکاری در تهیه و تدوین و بومی سازی منابع و استانداردهای آموزشی برای مربیان و مهارت آموزان بر اساس استانداردهای جهانی و نیاز بازار کار کشور عراق است.

در حوزه اشتغال و بازار کار،‌ طرف ایرانی نسبت به آموزش مربیان عراقی در زمینه آمارگیری و تحلیل بازار کار با استفاده از تجربیات و کار با استفاده از تجربیات و کارشناسان جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهد نمود.

همچنین برگزاری دوره‌ها و کارگاههای آموزشی تخصصی مشترک برای نیروهای مورد نیاز دو طرف در زمینه نظام اطلاعات بازار کار، بررسی طرح‌ها و برنامه‌های اولویت دار برای اشتغال و کارآفرینی مانند مشاغل خانگی ،‌ بررسی راههای تقویت بخش خصوصی برای ایجاد فرصتهای شغلی و کمک در ایجاد دفاتر یا صندوقهای مالی برای رشد فرصتهای شغلی پیش بینی شده است.

در حوزه روابط کار انتقال تجربیات کارشناسی از جانب جمهوری اسلامی ایران در زمینه طبقه بندی ملی مشاغل براساس استانداردهای بین المللی، همکاری در زمینه تهیه چارچوب ملی توانایی‌ها و صلاحیتها (NQF)، ارائه آموزشهای لازم جهت بازرسی کار و اجرای قوانین جاری کار و تبادل تجربیات در مورد تدوین و اجرای قوانین و آیین نامه‌های کار اشاره شده است.

بخش خدمات مالی به ارائه آموزشها در زمینه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و استفاده از فنآوری‌های تازه در زمینه برنامه‌ریزی، حسابداری و نظارت می پردازد.

حوزه امور بین الملل نیز شامل همکاری در زمینه معیارها و قراردادهای بین المللی، مشاوره و همکاری در مورد تدوین و اجرای قوانین و مقررات مربوط به جذب و مدیریت نیروهای کار بین دو کشور، تبادل خدمات فنی و مهندسی، مبادله نیروی کار متخصص در زمینه تأمین اجتماعی و بهزیستی و استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران است.

این بیانیه در بخش امور حمایتی و توانمندسازی بر همکاری و مبادله تجربیات کارشناسی در زمینه آموزش های حرفه‌ای، ارتقای توان معلولان و آسیب‌ دیدگان، توانبخشی حرفه‌ای، برگزاری کارگاههای حمایتی خدمات مشاوره به معلولان، همکاری در زمینه تبادل تجهیزات کمک توانبخشی به معلولان، تبادل تجربیات راهکارهای حمایتی در مورد زنان و کودکان بی سرپرست، همکاری در زمینه آموزش تخصصی توانبخشی، کار درمانی، فیزیوتراپی، رشد و تکامل یکپارچه کودکان و همکاری دو کشور برای ایجاد پایگاه امداد رسانی اجتماعی تاکید دارد.

به گزارش تفسیری ایسنا، کمیته مشترک ایجاد شده میان طرفین به سبب بیانیه همکاری مذکور در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ، دیگر ظرفیتهای همکاری در حوزه تأمین اجتماعی و بهزیستی را کارشناسی و جهت تصویب توسط مقامات دو طرف ارایه خواهد نمود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.