امضای تفاهم نامه نظام مهندسی با شهرداری تهران

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/نوسازی در بافت فرسوده با شاخص کیفی سازی تلفیق می‌شود. با امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان نوسازی شهر تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران بنا شده از این پس روند نوسازی در مناطقی از تهران که جزو بافت فرسوده محسوب می‌شوند با همکاری سازمان نظام مهندسی در قالب «کنترل مضاعف» در مسیر ارتقای کیفیت ساخت وساز و جلوگیری از ساخت و ساز‌های ناپایدار قرار گیرد.
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) در این تفاهم‌نامه شرایط احراز مسوولیت مهندسین ناظر با در نظر گرفتن حداقل ویژگی‌ها از طریق نحوه انتخاب مهندسین ناظر به صورت فراخوان در پایگاه اینترنتی نظام مهندسی و تشکیل کمیته ارزیابی تعریف شده است تا از این پس با توافق بساز و بفروش‌ها با مهندسین ناظر برای استفاده از امضای آنها روند نوسازی از مسیر کیفی سازی خارج نشود. در بند اول این تفاهم‌نامه با تاکید بر همکاری مشترک سازمان نوسازی و سازمان نظام مهندسی استان تهران به اجرای کنترل مضاعف در دو بخش نظارت و اجرا در محدوده بافت فرسوده با شرکت مهندسین ناظر ویژه و دفاتر خدمات نوسازی اشاره شده است.در این تفاهم‌نامه محدوده فعالیت بافت‌های فرسوده طرف قرارداد با سازمان نظام مهندسی استان تهران در قالب پنج گروه تقسیم‌بندی شده است. طبق مفاد این تفاهم‌نامه، در گروه‌بندی، مناطق ۷، ۸ و ۱۳ در گروه یک، مناطق ۱۱ و ۱۷ در گروه دو و مناطق ۱۲ و ۱۶ در گروه سه جای گرفته‌اند. علاوه بر این گروه چهار شامل مناطق ۹ و ۱۰ بافت فرسوده و گروه پنج مناطق ۱۴، ۱۵ و ۲۰ را در برگرفته‌اند.به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی شهر تهران، در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه تعداد، شرایط احراز و مسوولیت مهندسین ناظر ویژه در قالب سرپرست و عضو گروه توضیح داده شده است. بنا بر این تفاهم‌نامه سرپرست گروه مهندسین ناظر باید دارای حداقل صلاحیت پایه یک طراحی، اجرا و نظارت باشد همین طور اعضای گروه باید دارای حداقل صلاحیت پایه دو نظارت (ترجیحا پایه دو اجرا) باشد.در ادامه این تفاهم‌نامه، بر نحوه انتخاب مهندسین ناظر به صورت فراخوان در پایگاه اینترنتی نظام مهندسی در وهله اول و تشکیل کمیته ارزیابی متشکل از نمایندگان دو سازمان در مرحله بعدی تاکید شده است. همین‌طور عنوان شده است که نظام مهندسی موظف است ظرف ۱۵ روز کاری از تاریخ ابلاغ تفاهم‌نامه نسبت به فراخوان اقدام کند.
سه مسوولیت مهندسین ناظر
طبق مفاد این تفاهم‌نامه مسوولیت مهندسین ناظر در سه محور درنظر گرفته شده است. کنترل مضاعف ، اجرا و نظارت بر پروژه‌ها حداقل در ۱۰ پروژه و حداکثر در ۱۰ هزار متر مربع به صورت ماهانه با هماهنگی دفاتر خدمات نوسازی به عنوان محور اول مسوولیت مهندس ناظر ذکر شده است. تهیه گزارش اقدامات انجام شده، مستند سازی و ارائه نتایج لازم به صورت هفتگی به سازمان نظام مهندسی و ماهانه به سازمان نوسازی نیز دومین محور عملکرد مهندسین ناظر با ابلاغ این تفاهم‌نامه خواهد بود. همچنین مهندسین ناظر موظف شده‌اند در صورت ملاحظه هرگونه تخلف در امور اجرایی یا نظارتی به سازمان نوسازی و نظام مهندسی گزارشی را در جهت توقف پروژه ارائه کنند.تشکیل کمیته کنترل و ارزیابی متشکل از سه نماینده سازمان نظام مهندسی و یک نماینده سازمان نوسازی نیز از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است. براساس این تفاهم‌نامه چهار وظیفه محوری برای اعضای تیم کنترل و ارزیابی برای رفع هرگونه نارسایی در حین کار در نظر گرفته شده‌است.انجام توجیهات آموزشی و عملکردی گروه‌ها، نظارت و ارزیابی عملکرد گروه‌های کاری، اعمال تغییر مهندسان گروه‌ها با شرح خدمات آنها و تهیه چک لیست کنترل و ارزیابی سرفصل وظایف اصلی این تیم تعیین شده است.
تفاهم با متولی خدمات مهندسی
علیرضا جعفری مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه مشترک اظهار کرد: ارتقای کیفیت ساخت‌وساز در شهر تهران و به ویژه در بافت‌های فرسوده مستلزم تعامل میان متولیان این امور است، به همین سبب امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان متولی در امر سیاست‌گذاری برای نوسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که متولی ارائه خدمات مهندسی است الزامی است.به گفته وی جلوگیری از تولید ساختمان‌های ناپایدار، مقاوم‌سازی، رشد و کیفیت نوسازی هم راستای کمیت آن بر اساس اصول فنی و مهندسی با رویکرد شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی در بافت‌های فرسوده شهر تهران بخشی از این خدمات می باشند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.