املاک دولتی در ایتالیا به فروش گذاشته شد

به گزارش ایرنا، ‘ویتوریو گریلی’ وزیر جدید اقتصاد ایتالیا، اعلام کرد که املاک دولتی به ارزش ۱۵ تا ۲۰ میلیارد یورو، معادل یک درصد تولیدات ناخالص ملی برای کاهش بدهی های دولتی بفروش می رود.

طرح فروش املاک دولتی در ایتالیا از هم اکنون به اجرا گذاشته شده و وزیر اقتصاد ایتالیا با بانک های تجاری ژاپنی، امریکایی و عربی در حال مذاکره است.

کمیسیون مالی مجلس نمایندگان ۱۳ هزار ملک دولتی با ۲۲۲ میلیون متر مربع به ارزش ۳۰۰ میلیارد یورو برآورد کرده است که علاوه بر این ۳۵۰ میلیارد یورو دیگر مربوط به املاک شهرداری ها می شود.

نخستین نتیجه محسوس از این عملیات فروش املاک دولتی ایتالیا به ارزش نیم درصد تولیدات ناخالص ملی از انتقال سهام شرکت های دولتی ‘فینتکنا’، ‘ساچه’ و ‘سیمست’ بدست آمد که از وزارت دارایی به صندوق سپرده ها و وام های سازمانی حدود ۱۰ میلیارد یورو فروخته شد.

تا پایان ماه جاری میلادی وزارات دارایی ایتالیا فهرست یکصد ملک دولتی دیگر به ارزش یک و نیم میلیارد یورو را اعلام خواهد کرد.

بسیاری از پادگان ها که در مرکز شهرها واقع است و همچنین زندان های نظامی قدیمی و انبارها از جمله املاک دولتی گزارش شده که در این فهرست گنجانده خواهد شد.

در همین حال بانک مرکزی ایتالیا نیز روز دوشنبه در گزارش جدید خود اعلام کرد که بدهی های دولتی این کشور با افزایش ۱۷ میلیارد یورو، به رکورد جدید و تاریخی رسیده است.

بانک مرکزی ایتالیا تایید کرد که بدهی های دولتی این کشور در ماه’می’با بیش از ۱۷ میلیارد یورو افزایش نسبت به ماه قبل، به رقم تاریخی یک هزار و ۹۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو رسید.

بانک مرکزی ایتالیا افزود:در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، نیاز کلی دولت بیش از ۵۳ میلیارد یورو بود که خود پنج میلیارد یورو بیش از مدت مشابه در سال گذشته با ۴۸ میلیارد یورو است.

بانک مرکزی ایتالیا در باره علت افزایش بدهی های اخیر دولتی،کمک به کشورهای منطقه یورو را مسبب آن ذکرکرد.

این درحالی است که درآمدهای مالیاتی نیز در ماه’می’حدود یک ونیم میلیارد یورو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشت و در مجموع در پنج ماه نخست،درآمد مالیاتی دولت بیش از یک میلیارد یورو افزایش یافت.

بانک مرکزی ایتالیا پیشتر نیز هشدار داده بود که رشد اقتصادی این کشور در ۱۰ سال گذشته متوقف شده است.

باوجود برنامه ریاضتی در کاهش هزینه ها و افزایش مالیات ها از سوی دولت ماریو مونتی،بدهی های دولتی ایتالیا در ماه آوریل نیز نسبت به ماه مارس گذشته بیش از دو میلیارد یورو افزایش یافت.

ایتالیا که یکی از ستون های اصلی منطقه یورو و سومین کشور صنعتی در اتحادیه اروپا محسوب می شود، یکی از بدهکارترین کشورهای این قاره است که هم اکنون در بحران اقتصادی غوطه ور است و دولت ماریو مونتی نیز با وجود اعتراضات گسترده مردمی در تلاش است برای کاهش بدهی ها و جلوگیری از ورشکستگی این کشور، تدابیر ریاضت اقتصادی مورد نظر اتحادیه اروپا را اجرا کند.

اروپام ** ۲۱۷۱**۱۵۹۶**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۱۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.