امنیت غذایی در گرو توجه ویژه به خاک

۱۶م آذر ،

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب، خاک و صنایع گفت: استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی در زمین های حاصلخیز سبب فرسایش و از بین رفتن خاک می‌شود و این در حالیست که امنیت غذایی هر کشوری در گرو توجه ویژه به خاک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، سیدرحیم سجادی در آیین بزرگداشت روز جهانی خاک که در پردیس کشاورزی کرج برگزار شد، با اشاره به بخشی از مشکلات اقتصادی در کشور اظهار کرد: بعضی از کارشناسان و مسوولان به جای حل مشکل وارد حاشیه می‌شوند که هیچ کمکی به حل قضیه نمی‌کند.

وی به اهمیت توجه به خاک در امنیت غذایی کشور اشاره کرد و افزود: استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در زمین های حاصلخیز سبب فرسایش و از بین رفتن خاک می گردد.

سجادی، شناخت را در حفظ خاک مهم دانست و گفت: کشور از لحاظ علمی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی پیشرفت چشمگیری داشته است، ولی باید این علم را به عمل تبدیل کنیم تا نتیجه واقعی حاصل شود.

وی با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی توجه به حفظ خاک و آب در اولویت کاری قرار گرفته است یادآور شد: از سال ۸۶ با تشکیل کارگروه تخصصی آب و خاک، حفظ ، اصلاح و نوسازی در این موضوع با اعتبارات خاصی پیگیری می‌شود.

سجادی با اشاره به ارسال لایحه خاک به مجلس اظهار کرد: در این لایحه که ۳۸ ماده دارد به صورت جامع به موضوع حفظ خاک پرداخته شده است.

وی افزود: برای تهیه این لایحه جلسات مشترکی بین موسسات تحقیقاتی و کارشناسان و صاحبنظران تشکیل شد، تا خروجی آن در بخش حفظ خاک، مفید و کاربردی باشد.

در ادامه این مراسم معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: استفاده بهینه از خاک سبب توسعه پایدار و امنیت غذایی در کشور می‌شود.

علیرضا اورنگی افزود: منابع آب و خاک به عنوان زیرساخت هر کشوری است که اگر درست استفاده شود، امنیت غذایی را پایدار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران از اعضای فعال بیابان زایی در جهان است، اظهار کرد: ۱۸۳ کانون بحران در زمینه خاک در ۱۸ استان کشور شکل گرفته که حدود ۳۲ میلیون هکتار از اراضی را زیر پوشش خود قرار داده است.

اورنگی توجه به خاک و جنگل را مهم خواند و افزود: جنگل کاری و توجه کافی به آن ضمن حفظ خاک درمقابل فرسایش، نقش عمده‌ای در آبخیزداری ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: سازمان جنگلها، برای حفظ خاک و آبخیزداری برنامه‌ها و اهداف خود را به صورت طرحی جامع ارایه و به تصویب نیز رسیده است و از سوی وزیر جهاد کشاورزی برای اجرا ابلاغ شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در پایان گفت: ارتباط بین علم و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند کمک شایانی در حفظ خاک، مراتع و آبخیزداری و در نهایت امنیت غذایی جامعه داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.