امنیت ۷۰ درصدی در غرب افغانستان

۰۱م اسفند ،

مقام‌های ولایت فراه از بهبود ۷۰ درصدی وضعیت امنیتی این ولایت در غرب افغانستان و هم مرز با ایران خبر دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ژنرال آقا نور کین‌توز، فرمانده پلیس فراه در این‌باره گفت: از چند ماه قبل امنیت در نقاط مختلف این ولایت بهبود یافته است. پیش از این طالبان در نقاط مختلف این ولایت تحرکات بسیار داشتند و گاه به گاه دست به یک سلسله ناامنی‌ها می‌زدند که این‌گونه اقدامات در این اواخر کاهش داشته است.

کین‌توز بیان کرد که با را‌ه‌اندازی عملیات‌های مشترک در چند ماه اخیر در نقاط پرتحرک طالبان، آسیب جدی به این گروه وارد شده است.

فرمانده پلیس فراه هم‌چنین گفت: سبب دیگر بهبود یافتن امنیت در این ولایت همکاری مردم با پلیس است.

وی از ولسوالی‌های بالابلوک، بکواه و پشترود به عنوان مناطق ناامن فراه یاد کرد.

پیش از این ولایت فراه از جمله ولایت‌های نسبتا ناامن حوزه غرب به شمار می‌رفت.

هم‌چنین ولایت فراه افغانستان با استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند هم مرز است که یکی از نقاط مهمی که قاچاقچیان دست به قاچاق مواد مخدر از افغانستان به داخل ایران میزنند؛ این ولایت است.

بنا بر گزارش خبرنگار ایسنا، هم‌چنین هشت تن را به اتهام همکاری با مخالفان دولت در شهر هرات توسط نیروهای امنیتی افغان و خارجی بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی افغان و خارجی در ولسوالی گذره ولایت هرات هشت تن را به اتهام دست داشتن با مخالفان مسلح دولت بازداشت کردند.

این عملیات (دوشنبه شب) از سوی کماندوهای اردوی ملی و سربازان آمریکایی در روستای “سیوشان” ولسوالی گذره ولایت هرات انجام شد که در نتیجه هشت تن از مردم ساکن در این منطقه از سوی نیروهای امنیتی گرفتار شدند.

نثاراحمد پوپل، ولسوال گذره ولایت هرات گفت که این اشخاص به اتهام دست داشتن با گروه‌های مخالف دولت گرفتار شدند.

وی افزود: تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

بنا به اظهارات وی در پی دستگیری این اشخاص شماری از مردم روستای سیوشان ولسوالی گذره با ولسوال منطقه ملاقات کردند و خواهان رهایی اشخاص بازداشت شده شدند.

مردم این منطقه مدعی شدند، کسانی که در جریان این عملیات دستگیر شدند اشخاص بی‌گناه بوده و هیچ ارتباطی با مخالفان دولت نداشتند.

گروه طالبان تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

یکتن از فرماندهان طالبان همراه به همراه همسرش در ولسوالی چهارسده ولایت غور در غرب افغانستان، پس از دادگاه صحرایی و اجرای حکم ضرب شلاق از منطقه‌اش اخراج شد.

مقام‌های محلی در این ولایت اعلام کردند که این اتفاق پس از آن صورت گرفت که همسر این فرمانده طالبان از سوی مردم این منطقه به فساد اخلاقی متهم شد.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور در این زمینه گفت: در حکمی که از سوی دادگاه صحرایی طالبان در روستای کورگین ولسوالی چهار سده این ولایت صادر شده این زن و مرد هر کدام محکوم به ۲۷ ضربه شلاق شدند.

او گفت که حامد نام فردی است که به همراه همسر این فرمانده طالبان محکوم شده است.

گفته شده پس از این اتفاق این زن و مرد از منطقه مسکونی‌شان اخراج شده‌اند.

خطیبی بیان کرد که تحقیقات واحدهای امنیتی ولایت غور برای دستگیری عاملان این اتفاق آغاز شده است.

به گفته سخنگوی والی غور علاوه بر این چندی پیش یک زن و مرد دیگر به جرم فساد اخلاقی پس از محاکمه صحرایی طالبان به قتل رسیدند.

او از نوع اعدام این اشخاص توسط طالبان چیزی نگفت.

گروه طالبان نیز در این رابطه اظهار‌نظر نکرده‌اند.

گفتنی است که ولسوالی چهارسده ولایت غور از جمله مناطق پرتحرک طالبان به شمار می‌رود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.