امکان برداشت ۳۵ میلیون مترمکعب گاز با بهره برداری از ۳ طرح ذخیره سازی

۱۳ شهریور – ۰۵:۰۳:۵۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

معاون وزیر نفت در امور گاز خبرداد:

بزرگنمایی:  

امکان برداشت روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب گاز ذخیره شده در زیر زمین با بهره برداری از سه طرح مهم ذخیره سازی در کشور فراهم خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر ضرورت ذخیره سازی گاز برای تامین گاز به ویژه در فصول سرد سال گفت: با توجه به این ضرورت، مخازن سراجه، یورتشا و شوریجه، طرح هایی است که با هدف ذخیره سازی مقادیری گاز در نقاط مختلف کشور در دست اجراست.
جواد اوجی قابلیت برداشت روزانه گاز از مخزن سراجه را ۹٫۸ میلیون متر مکعب، شوریجه ۲۰ میلیون مترمکعب و یورتشا را ۴٫۸ میلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: بهره برداری از این طرح ها، تامین گاز به ویژه در فصل زمستان را مطمئن تر خواهد کرد.
وی سراجه قم را نخستین مخزن ذخیره سازی ایران و بزرگ ترین مخزن طبیعی ذخیره سازی گاز در خاورمیانه خواند و افزود: حجم گاز قابل تزریق به این مخزن در فاز نخست، ۳٫۵ میلیون مترمکعب در روز است.
به گفته اوجی، از ابتدای عملیات تزریق گاز به این مخزن تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در سراجه ذخیره شده است.
بنابر تکلیف وزارت نفت تا پایان برنامه پنجم توسعه می بایست سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب( روزانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب معادل ۶ فاز پارس جنوبی) گاز در کشور ذخیره شود.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تکمیل مطالعات مخازن زیرزمینی از جمله گنبد نمکی و نصر آباد کاشان نیز، از جمله فعالیت های دیگر انجام شده در این بخش است.
اوجی با بیان این که توسعه صادرات گاز به کشورهای همسایه،اروپا و آسیای شرقی در زمره سیاست های کلان شرکت ملی گاز ایران قرار دارد، تاکید کرد:  اجرای طرح های ذخیره سازی گاز در کشور، علاوه بر تامین نیازهای داخل، سبب دستیابی ایران به جایگاه برتر در  عرصه رقابت های بین الملل خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۰۳۱۷۰۳۵۹۲۳۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.