امکان تسویه اوراق سلف نفتی با تمام ارزها

۱۰م دیماه ،

بینا- سیستم تسویه معاملات اوراق سلف نفتی به صورت دلار- دلار یا ریال–ریال خواهد بود.
به گزارش بینا از بازار سرمایه، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، با اشاره به اینکه امکان تسویه بر روی سایر ارزها هم در این معاملات فراهم است، خاطرنشان کرد: با این وجود برای آغاز و در فاز اول، تسویه معاملات به صورت دلار- دلار یا ریال-ریال خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه کارمزد معاملات دلار-دلار به صورت ریالی اخذ می‌شود، خاطرنشان کرد: دوره تسویه ریال–ریال سه روز بعد از اتمام معاملات و در خصوص دلار–دلار هم پنج روز بعد از پایان معاملات تعیین شده است.
سلطانی نژاد با اشاره به سبب طولانی بودن دوره تسویه دلار-دلار نسبت به ریال اظهار کرد: در سیستم بانکی فرآیند حواله ارزی زمان‌بر است به همین سبب تسویه ارزی طولانی‌تر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به وجود معاملات ارزی در بورس کالا خاطرنشان کرد: بر این اساس در بورس کالا هم زمان تسویه بر اساس نوع کالا متفاوت است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان انجام تسویه بر روی سایر ارزها اظهار کرد: در طرح تسویه‌ای که سال قبل ارائه شده بود این امکان وجود داشت که تسویه به صورت چند ارزی باشد به عنوان مثال، معامله بر روی دلار باشد و تسویه آن با یورو صورت بگیرد.
سلطانی‌نژاد افزود: به این ترتیب در سیستمی که طراحی شده است این امکان وجود دارد که با هر ارزی قیمت گذاری صورت گرفته و تسویه با سایر ارزها انجام شود.
وی با اشاره به اینکه چنین طرحی در سال ۹۱ تغییر کرد در تشریح سبب این اتفاق اظهار کرد: با توجه به تحولاتی که در حوزه بازار ارز صورت گرفت مقرر شد تا برای آغاز تسویه به صورت دلار-دلار یا ریال-ریال باشد.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به مزایای تسویه دلار-دلار برای شرکت ملی نفت گفت: با این نوع تسویه شرکت ملی نفت می‌تواند به تامین مالی دلاری بپردازد و از سوی دیگر مردم هم جای امن و پرسودی برای سرمایه‌های ارزی خود داشته باشند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.