امکان ویرایش اطلاعات در سامانه املاک و اسکان فراهم شد

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات سکونتی کسانی که برای آنها پیامک خانه خالی ارسال شده فراهم است.

امکان ویرایش اطلاعات در سامانه املاک و اسکان فراهم شد

به گزارش ممتاز نیوز، اواخر بهمن‌ماه امسال پیامک‌هایی با سرشماره V.MASKAN با این مضمون که خانه شما خالی تلقی شده است از سوی وزارت راه و شهرسازی برای برخی افراد ارسال شد.

محمود محمودزاده – معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی – در این خصوص اعلام کرد که به دلیل ثبت نشدن اطلاعات سکونتی برخی خانوارها در سامانه املاک و اسکان، خانه های آن ها به عنوان خانه خالی تلقی شده و خانوارها باید نسبت تعیین وضعیت واحد خود در سامانه اقدام کنند.

امروز هم محمودزاده ضمن اعلام این موضوع که ثبت نام در سامانه املاک و اسکان به نشانی Amlak.mrud.ir ادامه دارد، خبر داده که امکان ویرایش اطلاعات آن دسته از افرادی که پیامک خانه خالی دریافت کرده‌اند وجود دارد.

روز ۲۸ دیماه ۱۴۰۰ و پس از حدود ۹ ماه کشمکش بر سر نحوه معرفی خانه های خالی، به فاصله دو روز مانده به پایان مهلت قانونی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر معرفی فهرست اولیه واحدهای خالی از سکنه، این وزارتخانه اعلام کرد که اطلاعات یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد خالی از سکنه را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است.

همزمان،  سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد  «بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی (سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های  مستقیم) نسبت به محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب .۴.۳۱ اقدام نموده و نتایج حاصل از آن در درگاه الکترونیکی سازمان منتشر نموده است».

بر اساس این اطلاعیه که در بخش درگاه ملی مالیات سازمان امور مالیاتی منتشر شد «کلیه مالکان واحدهای مسکونی می­‌توانند جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR  مراجعه نمایند. حسب مقررات جزء ۲ بند ط تبصره ۶  ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۰/۱۱/۳۰) تعیین شده است. در صورت عدم پرداخت مالیات تعیین شده در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگ مطالبه اقدام خواهد شد. ابلاغ اوراق مطالبه مالیات، اعتراض به آن و مراحل دادرسی مالیاتی تابع مقررات قانون مالیات­های مستقیم مصوب .۴.۳۱ می‌باشد».

بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.