امیدواریم موافقتنامه وین در مذاکرات نهایی مشکلات گذشته را نداشته باشد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

سفیر اسبق ایران در شوروی با بیان اینکه امیدواریم موافقتنامه وین در مذاکرات نهایی مشکلات گذشته را نداشته باشد، گفت: توافقنامه‌ها همیشه نتیجه برد _ برد ندارند و باید جمهوری اسلامی امتیازی بدهد تا بتواند امتیازی دریافت کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، “ناصر نوبری” سفیر اسبق ایران در شوروی عصر امروز در نشست بررسی عملکرد وزارت خارجه در دولت یازدهم که در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه حرف‌هایم تفکیک شده نیست، گفت: به عنوان یک دیپلمات در ۱۴ آبان ماه از توافق نامه ژنو دفاع کردم و گفتم باید مرگ بر آمریکا و مذاکره هم‌زمان تحقق یابد. 

وی افزود: در اوایل فصول توافق‌نامه هسته‌ای می‌گفتند اگر رابطه ما با آمریکا رشد کند شعار مرگ بر آمریکا از بین خواهد رفت و علاقمند بودند تا توافق‌نامه نتایج خوبی داشته باشد. 

وزیر اسبق ایران در شوروی با بیان اینکه جزو اولین منتقد و بی‌سواد بودم که از لحاظ حقوقی و فنی به توافق‌نامه ژنو ایراد گرفته‌ام، گفت: پس از مشخص شدن متن توافق‌نامه تمامی مسائلی که درباره آن برنامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم یکی پس از دیگری مشخص شد. 

نوبری با اشاره به دو بند از متن توافق‌نامه ژنو تصریح کرد: با امضای این توافق‌نامه که در دو بند آن تعریف، اندازه، حجم، محل و حتی نیاز ایران به غنی‌سازی باید با توافق دوطرف صورت بگیرد و همچنین بر اساس بندی مبنی بر اینکه به قطع‌نامه‌ها می‌پردازیم تا شورای امنیت رضایتش کسب شود؛ حد غنی‌سازی ما از NPT نیز پایین‌تر آمد. 

وی با بیان اینکه در توافق‌نامه ژنو از کلمات انتزاعی، دو پهلو استفاده شده است، افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند درخت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بخشکانند چرا که نمی‌توانند این درخت را در کشور خود پرورش دهند. 

سفیر اسبق ایران در شوروی اضافه کرد: طرف مذاکره کننده با افزودن بند فوق در توافق‌نامه می‌خواهند غنی‌سازی را خفه کرده و محدود کند تا جایی که ایران خودش از ادامه فعالیت‌ها صرف نظر کند. 

نوبری درباره نتایج توافق‌نامه هسته‌ای اظهار داشت: دیدیم که آمریکایی‌ها حق غنی سازی را ندادند و حتی حق غنی‌سازی را به کمتر از NPT رساندند تا حدی که تعداد سانتریفیوژ از ۱۹ هزار به ۵ هزار عدد کاهش یافت. 

وی افزود: یکی از نتایج دیگر توافق هسته‌ای توقف آب سنگین اراک و پس از آن صدور قطع‌نامه اروپایی است که شاهد آن بودیم. 

سفیر اسبق ایران در شوروی اظهارداشت: آمریکایی‌ها می‌خواستند تا تحقیقات هسته‌ای در ایران متوقف شود، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند، به هیچ وجه تحقیقات فناوری هسته‌ای متوقف نخواهد شد.  
 
نوبری با بیان اینکه امیدواریم موافقتنامه وین در مذاکرات نهایی مشکلات گذشته را نداشته باشد، گفت: توافقنامه‌ها همیشه نتیجه برد_ برد ندارند و باید جمهوری اسلامی امتیازی بدهد تا بتواند امتیازی دریافت کند.  
 
وی تصریح کرد: استراتژی آمریکایی‌ها این است که باید فعالیت هسته‌ای را در ایران خشک کنند که باید به دنبال بازتاب‌های آن در داخل کشور باشیم که البته صدور قطعنامه اروپایی و دخالت در امور داخلی ایران یکی از بازتاب‌های آن در خارج است.  
 
سفیر اسبق ایران در شوروی تاکید کرد: پارلمان اروپا قطعنامه اخیر را با نگاه قطعنامه ترکمان‌چای نوشته و باید به دنبال این باشیم که آیا فعالیت هسته‌ای حق مسلم ما است یا خیر.  
 
نوبری اضافه کرد: برخی به دلیل استراتژی آمریکایی‌ها گفتند هزینه کردن برای فعالیت هسته‌ای بیش از دستاورد‌هایش است و خواستند تا افکار عمومی را برای قطع فعالیت هسته‌ای آماده کنند.  
 
وی با بیان اینکه هرکار ملی و استراتژی برای کشور هزینه دارد، گفت: یکی از منتقدین سیاست دولت گذشته در سیاست خارجه هستم، چرا که هزینه دستاوردهای هسته‌ای با استراتژی‌های نادرست بالا رفت.  
 
سفیر اسبق ایران در شوروی با بیان اینکه باید استراتژی و تاکتیک‌ها را تغییر دهیم، اظهار داشت: عده‌ای گفتند مصدق هم اشتباه کرد و باید نصف نفت ایران را به آمریکایی‌ها می‌داد، یعنی به تئوریزه کردن استعمار معتقد بودند.  
 
نوبری با بیان اینکه پیشرفت ایران باید هدف تمام جناح‌ها باشد، مطرح کرد: ایده آلی که آمریکا برای ایران تعریف کرده این است که مثل عربستان باشیم و برخی این مسئله را می‌پذیرند، اما آیا این مدل می‌تواند موجب پیشرفت ایران باشد.
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.