امیری: نبود پژوهش مشکل مستندهای حیات وحش است

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از سینما پرس در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

نشست نقد وبررسی دو فیلم جشنواره سینما حقیقت/

سینما پرس-گروه سینما/ نشست نقد وبررسی فیلم‌های مستند «در جستجوی پلنگ ایرانی» و «فریاد شد آغاز» در سالن شماره دو سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش تفسیری سینما پرس به نقل از ستاد خبری ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران، سینماحقیقت؛ نشست نقد و بررسی فیلم‌های مستند «در جستجوی پلنگ ایرانی» به کارگردانی فتح الله امیری، «فریاد شد آغاز» به کارگردانی کتایون جهانگیری با حضور محمد تقی فهیم به عنوان منتقد و علی علایی مجری – منتقد در سالن شماره دو سینما فلسطین برگزار شد.

در این نشست فتح الله امیری در مورد چگونگی ساخت این فیلم اظهار داشت: با نیت معرفی گونه‌های منطقه‌ای بود که به این نتیجه رسیدیم در مورد پلنگ ایرانی فیلم بسازیم. چرا که پلنگ بسیار در ایران کمیاب شده و خطر انقراض این گونه حیوانات را تهدید می‌کند.

وی افزود: زمان تصویربرداری از زیست گاه‌های پلنگ، ما با مهندسی آشنا شدیم که به ما می‌گفت شما هر چه برای تصویربرداری نیاز داشته باشید من خواهم ساخت، محیط‌بانان هم در قرار دادن جای دوربین ما بسیار کمک می‌کردند؛ البته ما تصاویر اضافی بسیار داشتیم که استفاده نکردیم.

امیری تصریح نمود: خراب شدن دوربین نیز که در فیلم ملاحظه شد یکی از مشکلات ما در ساخت این فیلم بود. فیلم من به دنبال مردم شناسی نبوده است، ما با مردم تعامل داشتیم؛ اما متاسفانه مشکل از جایی آغاز شد که در زمینه حیات وحش در ایران ما پژوهش خاصی نداشتیم و با این شرایط آغاز به ساخت فیلم نمودیم.

این مستندساز خاطرنشان نمود: مستند «در جستجوی پلنگ ایرانی» در مورد حیات وحش است؛ اما می‌شود به آن نام یک فیلم «قوم نگارانه» لقب داد؛ چون مردم جزیی از جستجوی ما بودند.

وی گفت: هدف فیلم با توجه به جلسه‌ای که داشتیم فقط پلنگ در معرض انقراض است و اینکه گفته شد این فیلم فقط در مورد پلنگ نیست، باید بگویم اصل صداقت در فیلم به خوبی رعایت شده و امیدوارم مردم از دیدن این فیلم لذت ببرند.

محمد تقی فهیم منتقد سینما گفت: آثار حیات وحش به عنوان زیر گونه از سابقه بسیاری برخوردار است و مخاطب ازاین نوع فیلم‌ها بسیار دیده، بنابراین وقتی فیلمساز می‌خواهد در این مورد فیلم بسازد، باید وسواس بیشتری به خرج دهد.

این منتقد سینما یادآور شد: انگار گروه از ابتدا نسبت به سوژه بسیار شناختی نداشته، اما بتدریج به سوژه نزدیک تر شده و فیلمساز سعی نموده از لحاظ بصری ما را بنوازد تا اینکه ما را غافلگیر کند. ضمن اینکه هرچه فیلم به جلو می رود از میانه فیلم دوپاره گی نمایان می‌شود.

وی اضافه نمود: فیلمساز می توانست از ابتدای فیلم مردم را به خاطر اینکه برای رفع نیازهای خود پلنگ و گرگ را می‌کشند، نشان دهد. چرا که بسیاری از تصاویر را هم مخاطب می شناسد، هر چند بحث مردم شناسی هم در فیلم وجود داشته باشد. اما با همه این بحث‌ها کار بسیار عمیق نیست و در حد یک کار تلویزیونی است.

در ادامه این نشست نقد بررسی فیلم «فریاد شد آغاز» ساخته «کتایون جهانگیری» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. جهانگیری در این نشست گفت: بعضی از تصاویری که درفیلم دیده می‌شود از آرشیوهای شخصی دوستان بوده و هیچ تصاویری را از صدا وسیما نگرفتیم.
وی خاطرشان نمود: کار من ازهمان ابتدا تاریخ نگاری بود، قصد تحلیلی نداشتم، اگر قرار بود کار تحلیلی باشد، می‌شد به بخش بخش‌های آن اشاره نمود.

وی ادامه داد: در تولید و ساخت این فیلم خط قرمزی نداشتیم، تنها مشکل ما زمان کم فیلم بود. قرارداد ما ۵۲ دقیقه بود و به همین سبب ما بسیار ازکارها را دور ریختیم و کار به ۷۰ دقیقه رسید که با این زمان نمی شود همه چیز را بیان نمود.

«محمد فهیم» در ادامه برنامه طی سخنانی اظهار داشت: فیلم ساختن در مورد موسیقی به مشکل بنیادین اصل موسیقی بر می‌گردد. این فیلم یک روایت معمولی از تاریخ موسیقی کوچه و بازاری است، ضمن اینکه همه اطلاعات را درمورد موسیقی به مخاطب نمی‌دهد
وی خاطرنشان نمود: فیلم به حوزه موسیقی سیاسی نمی پردازد درحالی که بعضی از موسیقی‌های پیش از انقلاب سیاسی عنوان می‌شود که به هیچ عنوان سیاسی نبوده است.

فهیم عنوان داشت: فیلم فقط یک خط روایی در مورد موسیقی از لحاظ تاریخی را تعریف می‌کند. درمورد ترانه‌های سیاسی هم سلیقه خوبی در فیلم دیده می‌شود و ظرایف هنری قید شده؛ اما حتما خطوط قرمز دست فیلمساز را بسته است.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۳۹۲


شبکه خبری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.