ام جی و لادا از کیا الگو می گیرند!

گردآوری توسط مجله خودرو ممتاز نیوز

کیا که زمانی خود الگو بردار و کپی کننده طرح سایرین و حتی در آستانه ورشکستگی بود، اینک به جایگاهی رسیده که شرکتهای دیگر آرزوی آن را دارند. راهبرد کیا در رسیدن به این جایگاه، مورد توجه شرکتهای جویای نام دیگر نیز قرار گرفته است.

lada x-ray

lada x-ray

در ابتدا شرکت انگلیسی-چینی MG این گرایش را آشکار کرد. Martin Ulharik معاون طراحی این شرکت گفته که تا پنج سال آینده با تمرکز بر روی طراحی به جایگاه قابل رقابتی در اروپا خواهند رسید. وی افزود که از همان فرهنگ طراحی کیا به عنوان الگو، الهام گرفته می‌شود. موفقیت کیا موتورز در اروپا به طراحی و ایجاد مرکز توسعه و تحقیق در آلمان و انتصاب پیتر شرایر به عنوان طراح ارشد باز می‌گردد.

با این وجود تحلیلگران موسسه IHS به تحقق این امر توسط ام جی شک دارند. زیرا صاحب MG یعنی صنایع خودروسازی شانگهای، بر خلاف کیا قادر نیست در تمامی جنبه های صنعت خودرو به صورت متعادل سرمایه گذاری کند. همچنین شریکی مثل هیوندای برای کیا یک غنیمت بزرگ است که بسیاری از هزینه های طراحی و تولید را بین آن دو سرشکن می‌کند. در حال حاضر ام جی در انگلستان هزار دستگاه خودرو MG6 فروخته و در آینده نیز مدلهای MG3 و MG5 نیز به این بازار وارد خواهند شد. به نظر می‌رسد فروش ۹۰ هزار دستگاه در سال در سراسر دنیا، یک نقطه مطلوب برای این شرکت باشد.

lada x-ray concept

lada x-ray concept

اما بشنوید از لادا که آن هم قصد دارد جا پای کیا موتورز بگذارد. استیو مارتین، مدیر طراحی آفتوواز AvtoVAZ نیز رشد سریع فروش کیا را به سبب تمرکز بر طراحی می‌داند. او نیز قصد دارد همانند پیتر شرایر تبدیل به قهرمان صنعت شود و تجربیات خود در مرسدس بنز و ولوو را در اینجا هم بکار گیرد. خودروی مفهومی X-Ray می‌تواند اولین نشانه از زبان طراحی تازه لادا باشد که تصویری نیرومند را با استفاده از خطوط ساده و منظم القا می‌نماید.

درست است که برای شرکتهای پیشرو، نمی‌توان دنباله روی سایرین را تصور کرد اما وقتی به شرکتهای کوچک‌تر و جویای رشد می‌رسیم، قضیه کاملاً فرق می‌کند. کاش صنعت خودروسازی ما نیز بجای خلق ایده های یک شبه و غیر کارشناسی، مدل‌ها و استراتژی شرکتهای موفق را بومی و پیاده سازی می‌کرد.

مجله پدال
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.