انتخابات؛ تغییر یا تداوم در استراتژی ایران نسبت به سوریه

۰۲خردادماه،

مسئله مقاومت مردم سوریه در برابر فشارهایی که غرب و برخی کشورهای عربی و ترکیه وارد می کنند با نوعی همگرایی بین ایران و سوریه پیوند دارد. یکی از دلایل مقاومت مردم سوریه کمک جبهه مقاومت و ملت ایران به سوریه است.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،جمهوری اسلامی ایران که همواره براصل حمایت از حقوق آزادیخواهان جهان به ویژه ملت های مسلمان تاکید دارد در حمایت از سوریه به عنوان یکی از ارکان جبهه مقاومت دربرابر دشمنان جهان اسلام تاکید داشته و دارد ، البته نقش ملت های منطقه را دراین روند نباید نادیده گرفت.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت مشروع سوریه در شرایطی ادامه دارد که غرب با تغییر موازنه قدرت در سوریه در پی تغییر شرایط به نفع خود است .موج بیداری اسلامی در جهان در شرایطی رو‌به گسترش است که انقلاب اسلامی ایران نقطه آغاز این موج بوده است بنابراین حمایت مردم سوریه از دولت اسلامی این کشور و مبارزه با گروهک های مخالف دولت و تروریست ها نشات گرفته از این بیداری اسلامی است.

جمهوری اسلامی ایران نیز که خواهان گسترش عدالت اسلامی در سراسر منطقه ونیز اقصی نقاط دنیا است در حمایت از سوریه و جبهه مقاومت فلسطین تا رسیدن به استقلال و پیروزی و چیره شدن بر دشمنان تمام همت خود را به کار بسته است.

مسئله مقاومت مردم سوریه در برابر فشارهایی که غرب و برخی کشورهای عربی و ترکیه وارد می کنند با نوعی همگرایی بین ایران و سوریه پیوند دارد. از دلایل مقاومت مردم سوریه کمک جبهه مقاومت و ملت ایران به سوریه است.

سعد الله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه در رادیو گفتگو نیز بیان داشت که برخی گمان می کنند انتخابات ایران موضع جمهوری اسلامی را در قبال سوریه تغییر خواهد داد در حالی که سیاستهای راهبردی ایران با تدبیری جامع و فراگیر تنظیم می شود. زارعی عنوان کرد: بشار اسد به این شبهه پاسخ داده و گفته است که انتخابات در ایران صرفنظر از اینکه چه کسی در ایران انتخاب می شود تاثیری بر مناسبات استراتژیک ایران و سوریه ندارد.

همچنین سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نیز بیان داشته است که غربی ها گمانه زنی هایی در مورد انتخابات ریاست جمهوری دارند و فکر می کنند انتخابات ایران و تغییر دولت بر مواضع ایران در حوزه سیاست خارجی و پرونده هسته ای تاثیر خواهد گذاشت در حالی که این مسئله و تغییر دولت نمی تواند تاثیری بر سیاست خارجی ایران داشته باشد.

جمهوری اسلامی یک چهارچوب و اصولی درسیاست خارجی دارد و مطابق با آن حرکت می کند و تبیین کننده این اصول رهبر معظم انقلاب است هر که در انتخابات رئیس جمهور شود، در قالب این چارچوب حرکت خواهد کرد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه آرژانتینی «کلارین» نیز به این شبهه پاسخ داده و گفته است که انتخابات در ایران صرفنظر از اینکه چه کسی در ایران انتخاب می شود تاثیری بر مناسبات استراتژیک ایران و سوریه ندارد. بشار اسد در این مورد بیان داشته است که ایران از جمله متحدین استراتژیک سوریه است و همواره نیز این اتحاد حفظ خواهد شد.

بشار اسد همچنین تاکید داشته است که میان ایران و سوریه هم پیمانی قدیمی و طولانی وجود دارد که عمر آن به بیش از سه دهه می‌رسد، به همین دلیل طبیعی است که دولت دوستی همچون سوریه به تغییر و تحولات داخلی ایران توجه داشته باشد، چون این تغییر و تحولات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر نقش سوریه در منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

در مجموع می توان گفت که سوریه بخشی از عقبه استراتژیک ایران برای تاثیرگذاری و نفوذ بیشتر در منطقه خاورمیانه و همچنین توازن در برابر هژمونی آمریکا است و حفظ و تداوم این رابطه علاوه بر اینکه می تواند سبب تقویت و تحکیم کمربند مقاومت در منطقه شود همچنین می تواند جمهوری اسلامی ایران را از یک بازیگر پاشنه ای به یک بازیگر فعال منطقه ای تبدیل نماید و نوید بخش ظهور و بروز ایران منطقه ای باشد.

 همچنین باید گفت که نگاه جمهوری اسلامی ایران به سوریه یک نگاه روندی و کلان نگر است نه یک نگاه بخشی و ایستا و به همین جهت نیز مسئله سوریه علاوه بر اینکه در نوع خود و به صورت ماهوی برای جمهوری اسلامی ایران واجد اهمیت استراتژیک است همچنین به جهت ارتباط و اتصال با بقای محور مقاومت و مسئله فلسطین نیز برای کشور بسیار مهم و حیاتی است و طبیعتا در این راستا تغییر و جابجایی در دولت ها نمی تواند منافع و دغدغه های ژئوپلیتیکی کشور را تغییر دهد./رسالت


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.