انتخابات الکترونیکی در دولت الکترونیکی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از فاوا نیوز در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

چکیده مقاله:
  
فاوانیوز: در سالهای اخیر،  پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن مراکز و سازمانهای دولتی و خصوصی،  رشد قابل توجهی داشته است. سیستم های الکترونیکی مانند دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، شهر الکترونیکی  و اخیرا رای گیری الکترونیکی  روز iبه  روز در حال نفوذ iبه زندگی روزمره مردم می باشند. تجربه نشان داده است که الکترونیکی نمودن بخش و یا بخشهای از یک سازمان،  رشد کیفی مناسبی در روند کاری آن سازمان داشته است اما این سیستم ها  حاوی معایب و مشکلات خاص خود می باشند که  روز iبه  روز اصلاح  میشوند. یکی از مهمترین اهداف دولت الکترونیکی صرفه جویی در وقت مردم و همچنین کاهش iبها‌های اجرایی سازمانهای دولتی است که سیستم رای گیری الکترونیکی iبه عنوان زیر سیستم دولت الکترونیکی هم ، چنین اهدافی را دنبال میکند.

روشهای اتخاذ رای iبه صورت سنتی علاوه بر مزایای خاص خود، حاوی معایب بسیاری می باشند. صرف وقت بسیار برای شمارش آرا، iبها‌های کلان تشکیل ایستگاه‌های رای گیری و همچنین هدر رفتن منابع انسانی مستقر در این ایستگاه‌ها iبه عنوان معایب این سیستم ها محسوب می شوند.

از طرفی امنیت بالای این سیستم ها و مستند بودن هر رای اخذ شده از مزایای این روش ها می باشند.بنابراین وجود چنین معایب و محاسنی، مسئولان را در جایگزین نمودن این سیستم ها مردد نموده است. انتخابات عمومی در کشورهای اروپایی و امریکایی در سالهای اخیر iبه صورت نیمه الکترونیکی امتحان شده و نتیجه مطلوبی را هم iبه دنبال داشته است.  طبق آمار همه پرسی های iبه عمل آمده در این کشورها،  iبه طور میانگین %۷۵ از مردم ( %۹۰ مردم بلژیک،  %۷۰ مردم انگلستان، %۷۵ مردم ایالات متحده  و …..)  با الکترونیکی نمودن سیستم های رای گیری جهت اطمینان بیشتر از صحت برگزاری انتخابات و همچنین افزایش سرعت در اجرا و کاهش iبها‌ها موافق می باشند. ما در این مقاله ابتدا انواع سیستم های رای گیری الکترونیکی را iبه عنوان یک ضرورت در دولت الکترونیکی توصیف نموده و پس از آن مزایا و معایب هر کدام و امکان iبه کارگیری آنها را در کشور خودمان بررسی میکنیم.

جهت دریافت کامل این مقاله کلیلک نمایید

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.