انتخابات ریاست‌جمهوری قبرس امروز برگزار می‌شود

۲۸ام بهمن ،

مردم قبرس امروز (یک‌شنبه) برای برگزیدن رئیس‌جمهوری تازه خود پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، نیکوس آناستاسیادس ۶۶ ساله و رهبر حزب راست‌گرای دیسی، بخت اصلی پیروزی در این انتخابات است. کار‌شناسان معتقدند که وی به ویژه در صورت مشارکت پایین شهروندان، می‌تواند با کسب رأی بیش از ۵۰ درصد رأی‌دهندگان، از کشیده شدن انتخابات به دور دوم جلوگیری کند.

وی در جریان آخرین سخنرانی انتخاباتی خود گفته که کار باید در دور اول تمام شود تا او بتواند به سرعت به سراغ بحران بدهی‌ها برود. نیکوس آناستاسیادس موافق اخذ مساعدت مالی بین‌المللی با وجود نیاز به در پیش گرفتن طرح‌های ریاضت اقتصادی است.

ستاوروس مَلَس، وزیر بهداشت در دولت فعلی قبرس و مورد حمایت حزب کمونیست این کشور، اصلی‌ترین رقیب آناستاسیادس به شمار می‌رود. این سیاستمدار ۴۵ ساله به عنوان رئیس‌جمهوری مطلوب اتحادیه اروپا نیز شناخته می‌شود.

بر خلاف دوره‌های قبل که مسأله اصلی انتخابات بر موضوع وحدت دو بخش یونانی‌نشین و ترک‌نشین قبرس متمرکز بود، این بار نگاه شهروندان به برنامه‌های اقتصادی نامزدان برای مقابله با بحران مالی دوخته شده است.

این جزیره کوچک عضو حوزه پولی یورو از سال ۲۰۱۲ مشغول مذاکره با صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا برای دریافت ۱۷ میلیارد یورو کمک مالی است که ۱۰ میلیارد آن تنها برای نجات بانک‌های این کشور از خطر ورشکستگی اختصاص خواهد یافت.

دیمیتریس کریستوفیاس، رئیس‌جمهوری حال حاضر قبرس از سال ۲۰۰۸ تا کنون در مسند قدرت است. به نظر وی، نباید دولت را در بحران اقتصادی مقصر شناخت و بحران جهانی را نادیده گرفت. با این حال، رشد بی‌سابقه بی‌کاری‌ و تهی شدن صندوق‌های ذخایر پولی، محبوبیت وی و جریان سیاسی متبوعش را به شدت کاهش داده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.