انتخابات ریاست جمهوری این دوره الکترونیکی نبود

۱۲ تیرماه ۱۳،

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: به منظور بعضی ملاحظات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی انجام نشد و منظور بعضی مسئولان که گفتند انتخابات الکترونیکی بوده، لایه دیگری از چند لایه متصور برای انجام این خدمت بوده است.
 
 
مهدی اخوان بهابادی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه انتخابات الکترونیک در این دوره (انتخابات ریاست جمهوری) برگزار نشد، اظهار کرد: به منظور بعضی ملاحظات این انتخابات الکترونیکی نبود ولی قطعا با توجه به تجربیات به دست آمده و طبق نظر مراجع تصمیم‌گیر سیاسی، انتخابات بعدی الکترونیکی انجام خواهد شد.
وی دربارهٔ شمایل چنین انتخاباتی عنوان کرد: در انتخابات الکترونیکی مردم به جای اینکه برگ رأی را با قلم و خودکار بنویسند که بعضا برای اشخاص کم‌سواد مشکل خواهد بود و آراء باطله هم بیشتر می‌شود به شعب اخذ رأی مراجعه می‌کنند و در تعامل با دستگاهی همچون خودپرداز بانک‌ها، به شکل تصویری اطلاعات نامزدها را ملاحظه و تعرفه خود را از همین طریق تکمیل می‌کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: از مزایای این نوع انتخابات این است که اطلاعات به صورت لحظه‌ای قابل تجمیع خواهد بود و خطاهای احتمالی به سبب حذف عامل انسانی کاهش می‌یابد.
او در پاسخ به این سوال که چرا با برگزار نشدن این نوع انتخابات، بعضی مسئولان خبر از الکترونیکی بودن این انتخابات در بعضی شعب دادند؟، گفت: درست است، بعضی مسئولان در این دوره بحث انتخابات الکترونیکی را مطرح کردند که بهتر است بگوییم با توجه به اینکه انتخابات الکترونیک در چند لایه انجام می‌شود شاید منظور آن‌ها نیز به نوعی درست باشد.
وی افزود: در بحث انتخابات الکترونیکی، یک لایه واسط کاربر است که در این دوره انجام نشد ولی در لایه دیگر، بعد از فرایند اخذ رأی، تجمیع و ارسال اطلاعات از طریق بسترهای ارتباطاتی انجام می‌شود که منظور مسئولان این لایه بوده است.
 البته بهابادی معتقد است که این لایه که مدنظر مسئولان بوده، کار تازهی نیست و در انتخابات دوره قبلی نیز انجام گرفته است هرچند که کسب تجارب از دوره‌های قبل منجر به این شد که اختلالات این دوره به میزان قابل توجهی رفع شود.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.