انتخاب درست، مهم‌تر از ازدواج زودهنگام است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : اوضاع و آمار ازدواج در دختران و پسران در این دوره زمانی با دوره‌های پیش تفاوت فاحشی دارد. دربارهٔ دختران باید بگویم اساسا در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله با توجه به آمار گرفته شده در سال ۹۰، به عدد ۲۶ درصد از دختران جامعه می‌رسیم که مجردند، در حالی که این آمار در قبل بسیار کمتر بود. در سرشماری ۵۵، میزان تجرد در دختران هفت درصد بوده است. این روند نشان‌دهنده تحولی در جامعه است که قابل بررسی است. البته هم از جنبه‌های مثبت و هم منفی آن را می‌توان بررسی کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ نگاه منفی به این اعداد این است که ازدواج در جوانان و در نگاه خاص در دختران به تاخیر افتاده و درصد مجردین افزایش پیدا کرده است. البته عوامل بسیاری در این افزایش تجرد دخیل‌اند، عواملی که باهم رابطه سبب و معلولی دارند. مواردی چون اشتیاق ادامه تحصیلات در دختران و افزایش توانایی‌های آنها و همچنین حق به دست آوردن فرصت‌های بهتر برای ازدواج بهتر، سبب می‌شود خانم‌ها در این امر مهم، وسواس به خرج دهند و سعی کنند دنبال ایده‌آل‌هایشان باشند. اما اینکه به دنبال ایده آل‌ها و فرصت‌ها می باشند، ممکن است سبب از دست دادن یکسری فرصت هم در این میان شود. آنچه مهم است این است که در ایران دختران انتخاب می‌شوند و انتخاب نمی‌کنند. وسواسی که در این میان ایجاد می‌شود ممکن است سبب

فرصت‌سوزی شود. آنچه قابل ملاحظه است این است که دختران بعد از ۳۰ یا ۳۵ سالگی شانس ازدواج‌شان کمتر از قبل می‌شود، اما این جریان جنبه مثبت هم دارد و آن این است که در موارد بسیاری این تعلل منجر به انتخابی درست‌تر از قبل می‌شود، انتخاب‌هایی که به واسطه این وسواس فکری ایجاد می‌شود. همچنین این دختران در زمینه تحصیلات به جایی رسیده‌اند که ایده‌آل‌شان است و مشغول به کاری می باشند که در شأن و جایگاه‌شان است.

در بسیار موارد می‌توانند با داشتن این امتیازات انتخاب‌هایی داشته باشند که هم کف خودشان باشد. اما در این بین، دخترانی هم می باشند که با فرصت سوزی‌هایشان سبب می‌شوند خانواده‌یی تشکیل نشود و سن و سال‌شان از زمان ازدواج مناسب‌ بگذرد و در نهایت از سر ناچاری تن به ازدواجی دهند یا اصلا فکر ازدواج و تشکیل خانواده را از ذهن‌شان خارج کنند. دخترانی که در این میان در سن بالاتر از قبل ازدواج می‌کنند در مدت تجردشان خودسازی می‌کنند، ایده‌آل‌ها و معیارهای‌شان را پخته‌تر می‌کنند و سعی می‌کنند تعادلی در امتیازات‌شان و فرصت‌های انتخاب شده ایجاد کنند. اما اگر دختران ما نتوانند میان این دو موضوع تعادل و بالانس ایجاد کنند، یک سوی جریان بالا می‌رود و سوی دیگر از دست می‌رود. هنر دختران ما در این است که این دو سو را باهم پیش ببرند و سر بزنگاه بتوانند از فرصت‌های مناسب‌شان به نحو احسن استفاده کنند. تشکیل خانواده برای دختران و پسران امری است که به متعادل شدن آنها در زندگی کمک می‌کند و چه بهتر که در زمان درست و در موقعیت خوبی اتفاق بیفتد.

شهلا کاظمی پور
 جامعه شناس

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.