انتزاع یا ادغام محدوده شهرها منوط به پیشنهاد شورا و تصویب مجلس خواهد بود

۳۰م دیماه ،

نمایندگان با یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری که به موضوع تعیین محدوده و حریم کلانشهرها اشاره می‌کند، موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران نمایندگان در جلسه علنی امروز با تصویب یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده۱۱ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری موافقت کردند.

ماده واحده این طرح تصریح می کند: به منظور انطباق وضعیت موجود محدوده و حریم کلانشهرها با قانون تقسیمات کشوری دو تبصره به ماده ۱۱ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۵ تیر ماه۱۳۶۲ الحاق می‌شود:

تبصره ۱-هر گونه تغییر یا تبدیل در محدوده حریم شهر تهران که مستند به طرح جامع مصوب سال ۱۳۸۶ تعیین گردیده و شامل نقاط جغرافیایی ری و شمیرانات می‌باشد بدون تصویب مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

تبصره ۲-تغییرات ضروری اعم از انتزاع یا ادغام محدوده و حریم کلانشهرها از جمله تهران با سایر نقاط جمعیتی به پیشنهاد شورای اسلامی کلانشهر مربوطه و تایید شورای عالی شهرسازی و معماری در قالب طرح از سوی شورای عالی استانها یا لایحه دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد.

طراحان این طرح دلایل توجیهی آن آورده اند مدیریت کلانشهر شهر تهران که در مقام پایتخت جمهوری اسلامی ایران،‌مسئولیت تهیه و تامین و آماده نگه داشتن زیر ساخت‌های لازم و در شان نظام جمهوری اسلامی ایران برای تمشیت امور داخلی و بین‌المللی همراه با تامین نیازمندی‌های شهروندان و مراقبت در رشد متوازن را عهده‌دارند و سابقه بیش از ۲۰۰ سال مدیریت شهر تهران از زمان تاسیس بلدیه تاکنون حکایت از لزوم یکپارچگی رسیدگی و توجه در سطح جغرافیایی شهر را همواره یادآور بوده و انفکاک هر قسمت از شهر مذکور خسارت متعددی از جمله افزایش هزینه های ثابت و حادث شدن مراجع تصمیم گیری موازی و متقاطع را قائل خواهد شد.

این طرح بعد از اظهار نظر موافقان و مخالفان به رای گذاشته شد که در نتیجه یک فوریت آن با ۱۴۴ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر به تصویب رسید.

البته نمایندگان با ۱۳۰ رای موافق، ۶۰ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع با دو فوریت این طرح مخالفت کرده بودند.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.