انتشار آثاری از زنده‌یاد پرویز مشکاتیان در «گل‌آوا»

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

44-351لوح فشرده صوتی «گل آوا»، شامل اجرای آموزشی آثاری از زنده‌یاد پرویز مشکاتیان برای سنتور به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این اثر با نگاهی آموزشی به آثار ساخته شده توسط این هنرمند و بر اساس کتاب گل آوا اجرا شده است که اولین بار در سال ۱۳۷۷ چاپ و نشر شد و حاوی ۱۹ آهنگ از آثار پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای ساز سنتور بود.

اجرای سنتور در این اثر بر عهده علیرضا جواهری است و ۱۸ آهنگ را شامل می‌شود.

در بخشی از مقدمه این آلبوم آمده است:

«در نواختن آثار این مجموعه، اجرای آموزشی، هدف اصلی نوازنده بوده است. بعضی از این آثار بارها به شیوه‌ها و گونه‌های مختلف، توسط زنده یاد پرویز مشکاتیان، اجرا شده‌اند. در نگارش نت هر آهنگ و سپس اجرای آن، ترکیبی از اجراهای متفاوت، مورد نظر قرار گرفته است.

همچنین بعضی جملات، با چند نوع تکنیک و حالت‌های متفاوت نواخته شده‌اند تا هنرجویان بتوانند با تکنیک‌های مختلف مضرابی و استفاده از آنها در قالب اجرای آهنگ، آشنا شوند. همچنین نگاه اصلی در این اجرا، طبیعت آثار و داخل مایه اصلی نغمات بوده است.

بر همین اساس، گاهی ریتم آهنگ‌ها به خصوص در قطعات آرام‌تر مانند پیش درآمدها، به صورت شناور اجرا می‌شود که شاید در نگاه اول، احساس شود ریتم تند و کند می‌شود. به جز سبب بالا، در لحظاتی دیگر از اجرا، به خاطر تاکید بیشتر روی نکات آموزشی و بررسی دقیق‌تر حالات اجرایی، متر اجرا کندتر شده است.»

منبع: ایسنا


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.