انتشار بازنویسی کتاب موسیقی ایران خالقی

۲۱ام بهمن ،

موسیقی > محصولات– ممتازنیوز:
کتاب «موسیقی ایران» نوشته‌ی روح‌الله خالقی با بازنویسی و یادداشت‌های فرهود صفرزاده از سوی موسسه‌ی فرهنگی‌هنری ماهور روانه بازار نشر شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب ابتدا به‌صورت مجموعه مقالاتی در مجله‌ی پیام‌نوین انتشار یافته بود و فرهود صفرزاده طی مقاله‌ای با عنوانِ «روح‌الله خالقی و ماهنامه‌ی پیام‌نوین» که در ابتدای کتاب چاپ شده است، موضوع را شرح داده است.

درواقع، کتاب «موسیقی ایران» کتابی است کمترشناخته‌شده و نیز واپسین کتابِ چاپ‌شده از شادروان روح‌الله خالقی که در مهر ماه ۱۳۴۲، یعنی دو سال پیش از درگذشت خالقی انتشار یافته است. این کتاب سندی معتبر و منصفانه است دربارهٔ‌ی اوضاع موسیقی در دوره‌ی پهلویِ دوّم و به همین اعتبار، چاپ ویراسته‌ای از آن می‌تواند فرصت مغتنمی باشد برای استفاده‌ی دوستداران و پژوهشگران موسیقی ایرانی.

در بازنویسی کتاب سعی شده است تا حدّ امکان، ساختار نثر خالقی حفظ شود. کلمات و جملاتِ اضافه‌شده به متن اصلی با قرارگرفتن در داخل قلاب، مشخص شده‌اند. تعداد ۵۸ یادداشت در واقع، مطالب تکمیلی و روشنگری می باشند که در بخش پایانیِ کتاب آمده‌اند. تصاویری نیز بنا به ضرورت، در ارتباط با مطالب کتاب افزوده شده‌اند.

همان‌طور که در مقدمه‌ی کتاب آمده، محتوای این کتاب با سرفصل‌های درسِ تاریخ موسیقی ایران انطباق دارد و می‌تواند به‌عنوان کتاب درسی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استفاده شود.

فصل‌های موضوعیِ کتاب عبارتند از: مقدمه‌ی تاریخی، نهضت علمی موسیقی، شعر و موسیقی، موسیقی قدیم ایران، هنرمندان موسیقی، سازهای موسیقی، نغمات موسیقی، هم‌نوازی، موسیقی کنونی ایران، آموزش و تعلیمات موسیقی و سخن پایانی.

مقدمه‌ی فرهود صفرزاده، مقاله‌ی روح‌الله خالقی و ماهنامه‌ی پیام‌نوین، پیشگفتارِ روح‌الله خالقی، یادداشت‌ها و کتابنامه بخش‌های دیگرِ کتاب می باشند.

همیشه اهل موسیقی برای معرفیِ کتابی مختصر و مفید به هنرجویان و علاقمندان موسیقی، مشکل داشتند. کتاب «موسیقی ایران» کتابی است مختصر و مفید آن هم با قلمِ قابل اطمینانِ روح‌الله خالقی که می‌تواند به راحتی این مشکل را حل کند. این کتاب توسط فرهود صفرزاده به‌روز شده و موسسه‌ی فرهنگی‌هنری ماهور آن را با ویرایش محمد افتخاری منتشر کرده است.

پیشتر مقالاتی از فرهود صفرزاده در فصلنامه‌های ماهور، مقام، پیام بهارستان و دیگر نشریات چاپ و او کتاب «هنرستان موسیقی تبریز» را هم منتشر کرده بود.

کتاب «موسیقی ایران» در ۱۴۳ صفحه و  بهای هشت هزار تومان انتشار یافتن یافته است.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.