انتشار کتابچه “فرهنگ افغان” برای نظامیان ناتو

انتشار کتابچه “فرهنگ افغان” برای نظامیان ناتو

“اگر یک سرباز ناتو از لغات و لحن بد حین صحبت کردن استفاده کرد یا با دست به پشت شما زد یا از شما در مورد همسرتان سوال پرسید، در برابرش موضع خصمانه نگیرید! او تنها می‌خواهد با شما دوست شود!” اینها بخش‌هایی از کتابچه “راهنمای فرهنگی افغان” است که با هدف مقابله با حملات داخلی در افغانستان علیه نیروهای ناتو منتشر شده است.
 
به گزارش ایسنا  به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، در بخش‌هایی از این کتابچه آمده است: نیروهای ائتلاف ناتو ممکن است از شما در مورد همسرهایتان سوال بپرسند. در مقابل آنها موضع نگیرید. آنها تنها خواهان برقراری ارتباطی دوستانه با شما هستند. به جای آن، به نیروهای خارجی بیاموزید که افغان‌ها در مورد خانواده‌شان به دیگران حرفی نمی‌زنند. همچنین از رفتارهایی چون عکس گرفتن یا فین کردن نباید سوء تعبیر شود!
 
این کتابچه قرار است در اختیار ۱۹۰ هزار نیروی ملی افغان قرار گرفته تا از تنش‌های فرهنگی که باعث بروز حملات علیه نیروهای خارجی می‌شود، جلوگیری کند. از آغاز سال جاری میلادی دست‌کم ۴۵ سرباز ائتلاف ناتو در جریان حملات داخلی افغانستان توسط پرسنل امنیتی این کشور از پای درآمده‌اند.
 
هفته گذشته ناتو اعلام کرد که آموزش نیروهای افغان را متوقف می‌کند و تمامی فعالیت‌های سربازان افغان را تحت کنترل قرار می‌دهد.
 
ائتلاف ناتو همچنان بر این موضوع تاکید دارد که تنها درصد کمی از حملات علیه سربازان خارجی توسط طالبان صورت می‌گیرد و مدعی شده که مابقی حملات و اقدامات خصمانه به دلیل اختلافات فرهنگی و نارضایتی شخصی پرسنل افغان است.
 
در بخش دیگری از این کتابچه آمده است: حتی بد فهمی‌ها و سوء تعبیرهایی هرچند کم در زمینه اختلافات و تفاوت‌های فرهنگی هم باعث ایجاد درگیری و تنش می‌شود. بنابراین، اگر شما یا همقطار ناتوی شما عصبانی شد، از هم فاصله بگیرید تا زمانی که اوضاع آرام شود.
 
همچنین نیروهای ائتلاف ناتو تحت رهبری آمریکا نیز کتابچه “راهنمای فرهنگی افغان” را برای آگاهی یافتن از چگونگی برخورد با نظامیان افغان دریافت می‌کنند.
 
ژنرال “آدریان برادشاو”، در این باره گفت: ما از این موضوع کاملا آگاه هستیم که جو سنگین و استرس‌زای موجود در افغانستان به ویژه در بخش فرهنگ “حرمت و آبرو” مهم است. متاسفانه اکثر نظامیان افغان که در حملات داخلی افغانستان حضور دارند در جریان تیراندازی متقابل کشته می‌شوند و شانس بازجویی را از بین می‌برند. به همین دلیل، امکان دست یافتن به انگیزه آن‌ها دیگر وجود ندارد.
 
در جریان جدیدترین حمله نیروهای افغان به سربازان ائتلاف ناتو که پنجشنبه هفته گذشته رخ داد، یکی از نیروهای ارتش ملی افغانستان در جنوب این کشور سه سرباز استرالیایی را به گلوله بست.
 
حملات داخلی در افغانستان یکی از نگرانی‌های شدید برای واشنگتن است که قصد دارد در پایان سال ۲۰۲۴ میلادی نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و کنترل کامل امنیتی را به دست نیروهای افغان بسپارد.
 
این در حالیست که جنگ افغانستان برای آمریکا و متحدانش تاکنون بسیار هزینه‌بردار بوده و مخالفت‌های شدیدی را از سوی مردم آمریکا به همراه داشته است. علاوه بر این، واشنگتن متعهد شده تا تمامی هزینه‌ها را برای آموزش نیروهای امنیتی افغان برای چند سال آتی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان تقبل کند.
 
“رابرت نیامن”، مدیر سیاست‌گذاری “جاست فارین پالیسی” به پایگاه خبری راشا تودی گفت، بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم آمریکا، مشخص شده که مردم این کشور مدت‌هاست که دیگر توجهی به جنگ آمریکا در افغانستان ندارند و تنها نگران عواقب آن هستند. روندی که هم‌اکنون در افغانستان گریبان نیروهای آمریکایی را گرفته، بر روحیات آن‌ها اثر مخرب بر جای گذاشته است.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.