انتشار ۱۴۰ مقاله علمی دربارهٔ تاریخ پارلمان در ایران توسط مرکز اسناد مجلس

۲۴اردیبهشت،

به گزارش خبرآنلاین مدیر مرکز اسناد مجلس با نگاهی آماری به چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس گفت: تاکنون بیش از ۱۴۰ مقاله در سه نشست تخصصی تاریخ مجلس انتشار یافته است. همچنین بیش از ۲۴۰ مقاله در حوزه اسناد مجلس در سه فصلنامه اسناد بهارستان، پیام بهارستان و مطبوعات بهارستان انتشار یافته است.
دکترعلی ططری در اختتامیه چهارمین همایش تاریخ مجلس، با اشاره به این موضوع ، گفت: با چاپ مجموعه مقالات نشست سوم تاریخ مجلس که اخیرا به چاپخانه رفته و هفته آینده آماده خواهد شد، در سه نشست قبل این همایش، ۱۴۰ مقاله انتشار یافته است. برای نشست چهارم نیز، حدود ۶۰ مقاله به دبیرخانه رسید و این تعداد را به ۲۰۰ مقاله افزایش داد.
وی افزود: در سه فصلنامه تخصصی اسناد بهارستان، پیام بهارستان و مطبوعات بهارستان نیز ۲۴۰ مقاله با موضوع مجلس انتشار یافته است. آمار کل چکیده مقالات وصول شده در دبیرخانه، ۱۰۱ مقاله بود که ۹۱ مقاله آن مورد تایید کمیته علمی قرار گرفت.
ططری ادامه داد: بعد از برگزاری ۴ نشست، اکثر کسانی که مقالات را تالیف کرده اند، دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد بوده اند. این اشخاص، جوان ترین نسلی بوده اند که وارد عرصه تاریخ نگاری و پژوهشهای تاریخی شده اند.
دبیر علمی همایش تاریخ مجلس اظهار داشت: موضوع نفت بیشترین استقبال را در نشست چهارم داشت و نظام قضایی در رتبه آخر بود. انتخابات، احزاب و دولتها، محورهای نشست چهارم بود. در مورد موضوع انتخابات در مقالات دوستان، باید به این نکته اشاره کنم که از آنجا که اسناد انتخابات این دوره تاریخی، توسط کارشناسان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس فهرست نویسی شده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است، می بینیم که مقالات بسیاری به بررسی این موضوع پرداخته اند.
وی افزود: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، با برگزاری این چهار همایش ارتباط مستمری با پژوهشگران و محققان حوزه تاریخ معاصر برقرار کرده است. از سال ۸۸ تا کنون دبیرخانه دائمی در مرکز اسناد کتابخانه مجلس دایر شده است و همکاران ما در این مرکز، جوابگو می باشند.
ططری ادامه داد: آرشیو مجلس تا پیش از سال ۸۷ در حد یک آرشیو دسته دوم و سوم بود. در آن ایام، یک کارشناس ارشد حداکثر می توانست از پنج سند به طور همزمان استفاده کند، و برای اینکه بتواند ده سند را مطالعه کند، نیاز به نامه از رئیس کتابخانه مجلس داشت. بعد از تحولاتی که به نظر من مهمترین عامل آن، همین همایشها بود، می بینیم که کتابخانه مجلس رونقی دوچندان گرفته است.
وی با اشاره به آماده سازی رونمایی از نرم افزار مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، محصول تازه کتابخانه مجلس در نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: پیش از این، بسیاری از محققین از در دسترس نبودن مشروح مذاکرات مجلس گلایه می کردند. امروز با همکاری ۱۲ تن از پژوهشگران کارشناسی ارشد تاریخ که روزانه ۱۰ ساعت روی مشروح مذاکرات مجلس کار کردند، امروز کم نقص ترین نسخه از آن در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر فعالیتهای کتابخانه مجلس ادامه داد: امروز نزدیک به ۸۰درصد اسناد مهم فهرست نویسی شده است و اطلاعات آن امروز در دسترس قرار دارد، از سوی دیگر، ۳۲ کتاب در این مرکز منتشر و نزدیک به یک میلیون برگ سند خریداری شده است.
مدیر مرکز اسناد افزود: در کشور ما کمتر اتفاق می افتد که یک نهاد، به نقد عملکرد خود بپردازد. این اتفاقی بود که در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس روی داد. این مرکز، به عنوان بازوی فرهنگی قوه مقننه، برای اولین بار به نقد عملکرد ۱۰۷سال تاریخ پارلمان در ایران پرداخت. کارکرد تاریخ و فلسفه تاریخ این است که به صورت کاربردی، آینده را ترسیم کند و چراغ راه آیندگان باشد.
ططری ادامه داد: از آنجا که پژوهشگران در خوست داشتند که منابع بیشتری برای مقالات در اختیارشان قرار گیرد، تا آنجا که در توان این مرکز بود، اقدام به خریداری اسناد کردیم. برای نمومه، این مرکز در سالهای اخیر، دوهزار پوستر با موضوع انقلاب اسلامی خریداری کرده است. این پوسترها در سالهای ۵۵ تا ۶۱ انتشار یافته اند. در حال حاضر، غنی ترین آرشیو پوستر کشور، به ویژه با موضوع انقلاب اسلامی، آرشیو کتابخانه است.
دبیر علمی همایش تاریخ مجلس در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخ نگار مجلس اظهار داشت: در سالهای پیش، تاریخ نگاری مجلس به سبب نبود متولی، در دسترس نبودن اسناد و… مهجور بود. اما امروز کمی تا قسمتی از مهجوریت درآمده است. و این مسیر در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.
وی در پایان سخنان خود، از فعالیت ها و تلاش های دکتر رجبی رئیس فعلی و دکتر رسول جعفریان رئیس پیشین کتابخانه مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.