انتظامی: دولت به رسانه‌ها اعانه ندهد

به گزارش خبرنگار مهر نشست نقد و بررسی دو کتاب «نقطه» و «ناوبری وب» نوشته حسین انتظامی عصر روز چهارشنبه ۱۸ مرداد با حضور نویسنده و یونس شکرخواه و شهیندخت خوارزمی در فرهنگسرای هنر برگزار شد.

در این نشست حسین انتظامی پس از سخنرانی شهیندخت خوارزمی و یونس شکرخواه در سخنانی اظهار داشت: معتقدم که رسانه امروزه یک صنعت است و صنعت بخشی از اقتصاد که در آن موضوعی مثل ارزش افزوده خود را به روشنی نشان می‌دهد و لذا معتقدم که باید برای رسانه ارزش اقتصادی قائل بود و برای ایجاد آن طرح اقتصای داشت و آن را متکی به حمایت از سوی نهادی ندانست.

وی افزود: به عنوان نماینده مطبوعات در هیات نظارت بر مطبوعات عنوان می‌کنم که با ارائه یارانه های دولتی به شکل اعانه به آنها مخالفم. دولت وظایفی دارد که یکی از اصلی‌ترین‌های آن سیاست‌گذاری در زمینه حمایت از مطبوعات است. در این راستا معتقدم دولت نباید به مطبوعات اعانه بدهد بلکه باید زیر‌ساخت‌های کار رسانه ها را فراهم کند و بر همین راستا معتقدم مدیر یک رسانه حتما نباید یک روزنامه‌نگار برجسته باشد هر چند که اگر باشد بهتر است.

انتظامی ادامه داد: با نگاه شابلونی نمی‌توان با مطبوعات برخورد و آنها را مدیریت کرد. یکی از شاخص‌های مدیریت درک اقتضائات آن است. من در این دو کتاب سعی کردم مستند سازی کنم و تجربیاتم در مدیریت بر رسانه ها را مورد تاکید قرار دهم و بر وجود شفافیت در کار رسانه و مدیریت آن تاکید کنم.

 وی  در ادامه با بیان اینکه این تصور که نمی‌توان بر رسانه‌ای که ناظر بر همه امور کشور است نظارت کرد، اشتباه است گفت: دو دغدغه این روزهای من مواجه شدن با روزنامه‌نگاران بر اساس قواعد روزنامه نگاری وجلوگیری از ورود سیاسیون به کار رسانه‌ای است. با فرمان اهالی سیاست نمی‌شود پشت رل رسانه نشست و باید قبول کنیم که هر کدام قواعد خودشان را دارند.

انتظامی در ادامه به موضوع رنکینگ در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما در همه حوزه‌ها رنکینگ داشته و آن را پذیرفته‌ایم اما در رسانه‌ها هنوز این موضوع را باور نداریم. بسیاری از اتفاقات حوزه رسانه به دلیل این است که ما یک لشکر را به یک گروهبان سپرده‌ایم و این مشکل تنها با رنکینگ حل می‌شود.

مدیر مسئول سابق روزنامه‌های همشهری و جام جم ادامه داد: حوزه رسانه در کشور ما امروزه حوزه بی‌سوادی است. بسیاری از خبرنگاران در کشور ما با زبان‌های خارجی ارتباط ندارند و بر آن مسلط نیستند. اگر قرار است جنگ رسانه‌ای شکال بگیرد و در آن حضوری فعال داشته باشم باید کار در رسانه‌ها را نیروهایی بر عهده بگیرند که باسواد هستند. به تعبیر من باید افسران رسانه‌ای خود را شناسایی کنیم و اجازه دهیم که رشد کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.