انتظامی: فروش «آقای بازیگر» به خاطر آغداشلو بود/ کمبود «آدم» داریم!

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «از دور و نزدیک» شامل ۴۵ مقاله و نقد سینمایی آیدین آغداشلو، دیشب جمعه ۱۴ مهر با حضور عزت‌الله انتظامی، حسین الهی قمشه‌ای، نویسنده اثر و دیگر هنرمندان و نویسندگان کشور در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، ناهید طباطبایی نویسنده و مدیر انتشارات دید (ناشر این کتاب)‌ گفت: هدف ما از فعالیت در انتشارات دید،‌ چاپ کتاب‌های ادبی و هنری بود، اما چون با شرکت گرافیکی دید همکاری داشتیم، سعی کردیم از امکانات و اختیارات این شرکت استفاده کنیم و گا‌م‌های بلندی برداریم. از آثار اولیه‌مان که چاپ شد،‌ آلبوم عکس‌های صادق هدایت بود و دومین کتابی هم که به انتشار رساندیم آلبوم عکس‌های تهران قدیم بود که شامل عکس‌های زنده‌یاد محمود پاکزاد است. بعد از آن به سراغ هنرهای تجسمی رفتیم و سعی کردیم کتاب‌هایی چاپ کنیم که به کار دانشجویان هنرهای تجسمی و معماری بیاید.

وی افزود: قدم بعدی ما این بود که تاریخ هنر معاصر ایران را به صورت مکتوب در بیاوریم. حاصل این تصمیم چند مجموعه از مقالات و گفتگو با هنرمندان بود. اولین کتاب از این مجموعه «اولین حرف» اثر زنده‌یاد مرتضی ممیز بود. دومین کتاب هم از این مجموعه «دو حرف» آیدین آغداشلو بود و امروز هم کتاب «از دور و نزدیک» ایشان را رونمایی می‌کنیم. به نظر من ناشر این کتاب به دلایل خاصی اهمیت دارد. اول این که نگاهی بی‌طرف و جامع به مقوله سینمای ایران و جهان دارد. دلیل دیگر این که این نگاه بسیار موشکافانه است. کتاب با نثری فوق‌العاده شیرین و نگاهی تیزبین نوشته شده است.

در ادامه عزت‌الله انتظامی گفت:‌ راجع به آقای آغداشلو یک خاطره دارم. خاطره‌ام مربوط به چاپ کتابی است که مجله فیلم می‌خواست حدود ۱۵ سال پیش درباره من چاپ کند. با هزار مشکل و مصیبت کار نگارش کتاب تمام شد. من هم آغداشلو را می‌شناختم، دوستش داشتم و گفتم طرح جلد کتاب از او باشد. اسم آن کتاب را گذاشتند «آقای بازیگر» که این اسم کار مجله فیلم بود و من اسمم عزت‌الله انتظامی است.

این پیشکسوت تئاتر و سینما گفت:‌ وقتی طرح پشت جلد کتاب را دیدم،‌ متوجه شدم آقای آغداشلو همه فیلم‌های من را دیده تا برای همه‌شان طرح بکشد. چاپ اول کتاب هم به زودی تمام شد. برای چاپ دوم هم داخل جلد و هم داخل لفاف کار آغداشلو بود و فکر کنم فروش کتاب نه به خاطر آقای بازیگر، بلکه به خاطر کار آقای آغداشلو بود.

انتظامی ادامه داد: امروز «آدم» کم داریم. منظورم آدم به معنی کلمه است. وقتی آدم‌هایی دیده می‌شوند که مشکل می‌شود درباره‌‌شان حرف زد، در مقابلشان هیچ کاری نمی‌توان کرد؛ جز این که سر تعظیم فرود بیاوریم. من با افتخار جلوی آقای آیدین آغداشلو سر تعظیم فرود می‌آورم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.