انتقاد آیت‌الله مصباح از تئوری دیکتاتوری فقها

فروردین ۱۴۰۳

در بعضی کتاب‌های درسی که در دانشکده‌های علوم سیاسی تدریس می‌شود شاهد ارائه افکاری هستیم که عنوان می‌دارند حکومتی که بعد از انقلاب در ایران به وجود آمد دیکتاتوری فقها است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، به نقل از فارس، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی دوشنبه شب در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سخنانی ضرورت اولویت‌بندی مسائل و مشکلات فرهنگی از سوی مسئولان امر را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید تلاش‌ها به گونه‌ای دنبال شوند و فعالیت‌های متمرکز انجام گردد که مشکلات فرهنگی به صورت ریشه‌ای حل شوند.

وی با اشاره به فعالیت کمیسیون‌ فرهنگی مجلس و دیگر کمیسیون‌های مسئول در عرصه فرهنگ کشور تصریح کرد: باید در مجلس نسبت به تهیه طرح‌های کلان فرهنگی کشور اقدام شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان داشت: باید به فکر چاره‌اندیشی برای اساسی‌ترین مسائل فرهنگی کشور بود و تلاش در این زمینه ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ولایت فقیه بر فقه پویا منطبق بوده و در هر زمان، شرایط خود را دارد، خاطرنشان کرد: پایه‌های حکومت دینی بر فقه استوار است و بر این اساس شاهد هستیم که بر اساس مقتضیات زمان فهم مناسبی از دین ارائه می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی ضرورت دریافت فهم صحیح از منابع دینی در ارتباط با اصل اسلام که دارای احکام ثابتی است را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بعضی کتاب‌های درسی که در دانشکده‌های علوم سیاسی تدریس می‌شود شاهد ارائه افکاری هستیم که عنوان می‌دارند حکومتی که بعد از انقلاب در ایران به وجود آمد دیکتاتوری فقها است.

وی ادامه داد: اگر دانشجویانی که این کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند درک مناسبی از مبانی دین نداشته باشند چنین مطالبی را می‌پذیرند و می‌گویند دین مسئله‌ای شخصی بوده و نباید به نقش‌آفرینی در حکومت بپردازد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به اینکه در طول چند دوره ریاست جمهوری شاهد بیان شدن مسئله جدا بودن کشورداری از مسائل دینی بوده‌‌ایم، ادامه داد: مسئولانی که در رده اول کشور قرار دارند باید به اجرایی شدن احکام اسلام اعتقاد کامل داشته باشند.

وی ولایت فقیه را ستون فقرات نظام اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: دنیا نظام اسلامی ایران را به ولایت فقیه می‌شناسد، بنابراین باید همه دست‌اندرکاران کشور نسبت به این مسئله دقت نظر داشته باشند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.