انتقاد ازعملکرد بانکها درپرداخت وام صادراتی

۱۱ام بهمن ،

بینا- مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات صادراتی، گفت: کمتر از دو درصد از منابع ریالی و ارزی که بانکها می توانند بعنوان تسهیلات در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار دهند، به عنوان تسهیلات صادراتی اعطا شده است.
به گزارش بینا، شه حامد، با مرور انواع ریسکهای سیاسی و تجاری ریسکهای تجاری که سبب مسدود شدن مطالبات صادرکنندگان می گردد،  گفت: این عوامل از جمله ورشکستگی، اعسار یا توقف عملکرد خریدارخارجی، استنکاف خریدار از قبول کالا و عوامل سیاسی شامل بروز جنگ یا ناآرامی، سیاستها و محدودیتهای وارداتی و ارزی در کشور خریدار است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: هر یک از این عوامل می تواند وصول مطالبات صادر کننده ایرانی از خریدار خارجی خود را به مخاطره بیاندازد و فلسفه وجودی موسسات بیمه اعتبار صادراتی یا Export Credit Agencies بدلیل بروز همین ریسکها است.
وی تصریح کرد: پوشش همین ریسکها، توجیه کافی برای تاسیس صندوقهای ضمانت صادرات را برای دولت‌ها داشته و ظرف بیش از یک سده از تاسیس اولین صندوق‌ها هنوز شاهد تشکیل این موسسات در سطح دنیا و گسترش فعالیتهای آنها هستیم زیرا فضای متغیر تجاری و سیاسی حاکم بر تجارت خارجی استفاده از ابزارهای نوین بیمه اعتباری را اجتناب ناپذیر می کند.
به گفته شه حامد، شرایط ویژه ای که حوزه تجارت خارجی، ایران را درگیر نموده بجز ریسکهای اعتباری، ریسکهای تازه ناشی از تحریم است؛ اما این ریسک احتمال عدم دریافت وجه کالا را برای صادرکننده بیش از پیش افزایش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: تجربه صندوق نشان می‌دهد این ریسک‌ها، تمایل خریداران را برای یافتن بهانه های مختلف و نپرداختن مطالبات صادرکنندگان ایرانی افزایش داده و شرایطی را بوجود آورده که تفکیک عدم امکان دریافت وجه ناشی از اراده خریدار یا خارج از آن به سادگی امکان پذیر نیست. لذا در چنین شرایط دشوار اقتصادی لازم است شرکتهای ایرانی خود را با بیمه اعتبار صادراتی در حاشیه امنیت مناسب قرار دهند.
رئیس هیات مدیره صندوق با تاکید بر نقش حمایتی دولت از صادرات غیرنفتی کشور گفت: دولت، این فراخوان و پیام را به تجار و صادرکنندگان که به وضوح در قانون و اساسنامه صندوق ضمانت صادرات نیز قید شده، داده است که ای افسران عرصه نبرد اقتصادی، تمرکز خود را بر حفظ و توسعه بازارهای صادراتی خود قرار دهید و نگران ریسکهای سیاسی و تجاری عدم دریافت مطالبات خود از طرفهای خارجی نباشید.
وی ادامه داد: البته اگر پیش از حمل کالا، وضعیت اعتباری خریدار خود را با صندوق ضمانت صادرات که دولت برای پوشش صحنه نبرد طراحی نموده، چک نمایید و پوشش لازم را دریافت کنید.
مدیرعامل صندوق با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی برای اعطاء تسهیلات صادراتی اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های بعمل آمده کمتر از دو درصد از منابع ریالی و ارزی که بانکها می توانند بعنوان تسهیلات در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار دهند، بعنوان تسهیلات صادراتی اعطاء شده است.
وی اظهار داشت: این در شرایطی است که صندوق آمادگی کامل برای تعامل با سیستم بانکی داشته و این موضوع را در تمامی جلسات رودر رو با مدیران ارشد بانکها یادآوری می کند.
شه حامد، افزایش سطح همکاریها و تهیه سبد و بسته حمایت از صادرات با تک تک بانکهای دولتی و خصوصی را از برنامه های در دست صندوق برای ادامه سالجاری و سال آتی برشمرد و ابراز امیدواری کرد با نقش محوری صندوق دسترسی صادر کنندگان به تسهیلات صادراتی سریع و با نرخ ترجیحی و سود بانکی مناسب محقق شود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.