انتقاد از برگزاری جلسه شعرخوانی در محضر رهبر انقلاب

قانون– در ادامه سلسله مطالب بازتاب دیدار مقام معظم رهبری با شاعران در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) محمدحسین جعفریان شاعر و مستندساز کشورمان درباره این دیدار به بیان نکاتی پرداخت که به صورت یادداشتی شفاهی از این شاعر منتشر می‌شود.

به گزارش فارس، ذکر این نکنه ضروری به نظر می‌رسد که انتخاب اشعار برای قرائت در این دیدار توسط شورایی خارج از دفتر رهبری انجام می‌شود که شامل تعدادی از شعرای مطرح کشور هستند و نظر و رای آن‌ها بر اساس تصمیمات آن شورا است.

متن یادداشت جعفریان به شرح ذیل است.

«نکته اصلی که حضرت آقا در دیدار امسال با شاعران بر آن تاکید کردند این بود که شاعران وارد مسائل جاری جامعه شوند و اظهار نظر کنند ولی متاسفانه روند برگزاری جلسه طوری بود که شعرهای اجتماعی به حاشیه رانده شود و برگزار کنندگان جلسات تصمیم می‌گیرند چه شعری خوانده شود و چه شعری خوانده نشود. سال گذشه من شعری داشتم که به مذاق دوستان خوش نیامد و نگذاشتند آن را بخوانم امسال باز هم این اتفاق افتاد و باز هم اجازه ندادند شعر بخوانم در حالی که شعر من مشخصا در جهت همین توصیه حضرت آقا بود که شاعران به مسائل جامعه بپردازند.

شاید آن دوستانی که جلسه برگزار می‌کنند، می‌خواهند کوچکترین حرف و حدیثی در جلسه نباشد، لذا این دست شعرها را به حاشیه می‌راندند و بزرگترین فرصت را از شعر اجتماعی و شاعران می‌گیرند.

سال‌های گذشته شاعران اشعار غیر قابل چاپ را در دیدار رهبری می‌خواندند

سال‌های گذشته بین شاعران معمول بود هر کاری که در مطبوعات قابل چاپ نبود، خدمت آقا می‌آوردند و به راحتی اشعارشان را در محضر رهبر می‌خواندند. اما الان دوستان اعمال سلیقه می‌کنند که بعضی شعرها خوانده نشود و شعرهای اجتماعی و اعتراضی اجازه خوانده شدن پیدا نمی‌کنند.

وقتی حضرت آقا تاکید می‌کنند که شاعر باید نسبت به مسائل جاری جامعه بی‌تفاوت نباشد، دلخواهشان این است که این جور آثار به عرصه بیاید و به گوش مردم برسد اما خب این وضعیت هست. سال گذشته هم بنده البته به این مساله معترض شدم.

راه‌حل این قضیه این است که دوستان سعه‌صدر بیشتری داشته باشند و رأی خودشان را رای رهبر انقلاب ندانند. وقتی خود آقا می‌گویند شاعران به مسائل جاری جامعه بپردازند، این رفتار چه معنایی دارد؟ این کار محروم کردن جلسه از این دست اشعار است. این اتفاق سالانه قرار است آینه تمام نمای شعر ایران باشد، حذف این دسته از شعرها مشکلاتی را خلق می‌کند و باعث می‌شود اعتماد مخاطب عمومی از آثاری که آنجا ارائه می‌شود، سلب شود.

خود رهبر انقلاب چه قدر با شور و شوق از این شعرها استقبال می‌کنند و شعرهایی که به زعم دوستان دردسر آفرین است مورد استقبال رهبر قرار می‌گیرد. شعرهایی که اگر در روزنامه چاپ شوند باعث دردسر شاعرش می‌شود با استقبال ایشان مواجه می‌شود و سال گذشته گفتند این طور نیست که من نخواهم شعری را بشنوم که موافق جریان نیست (البته من نقل به مضمون می‌کنم). دیروز هم حضرت آقا فرمودند: هیچ نظر کارشناسی که مخالف نظر رهبر باشد به معنای مخالفت با ولایت نیست. ممکن است شعری خوانده شود که بخواهد اعتراضات جامعه و مشکلات و کاستی‌ها را منعکس کند اما این دوستان عمدا اجازه نمی‌دهند.

شعر من درباره گرانی بود

در کارهایی که خوانده شد، یک شعر در اعتراض به گرانی نبود که اصلی‌ترین دغدغه مردم است. شعر من به این موضوع هم ارتباط داشت. اینها با این کارهایشان به رهبر انقلاب جفا می‌کنند ایشان آماده‌اند این اشعار را بشنوند اما این بزرگواران خودشان از قبل می‌برند و می‌دوزند و اعتراض‌ها هم بی‌فایده است و باعث شده بزرگان شعر قطع امید کنند که بتوانند آثار مختلف را در موضوعات متفاوت عرضه کنند این خطری است که این جلسات را تهدید می‌کند.

 اداره‌کنندگان جلسات افراد دلسوزی هستند ولی نباید جلسه تبدیل به یک شب شعر معمولی شود

یادآوری هم کنم کسانی که جلسات را اداره می‌کنند آدم‌های دلسوزی هستند یک سال تلاش می‌کنند اما وقتی این طور برگزار می‌شود، تبدیل به یک شب شعر معمولی می‌شود. آنجا باید از همه نظرات شعر خوانده شود.

نکته دیگر شاعران مهمان از کشورهای همسایه هستند. ما هزینه کرده‌ایم. ۳ شاعر را از افغانستان با هزینه‌های آن چنانی و کلی گرفتاری آورده‌ایم ولی تنها یک شاعر از آنها فرصت شعر‌خوانی پیدا کرد. شاعرانی که هزاران کیلومتر برای این دیدار آمده بودند، فرصت شعرخواندن پیدا نکردند. نتیجه این می‌شود که مردم و شاعران این مشکلات را به حساب نظام می‌گذارند اما همه به سلیقه برگزار کنندگان بر می‌گردد. این رویه باید تصحیح شود بارها هم گفته شده ولی بی اثر بوده است.

من از خبرگزاری فارس می‌خواهم در این باره پرونده ویژه‌ای باز کند. از شاعران مختلف نظرخواهی کنید چون این بزرگترین اتفاق شعری کشورمان است و اگر ادامه پیدا کند به یک شب شعر معمولی تبدیل می‌شود. در حالی که رهبر انقلاب با آن همه مشغله بعد از دو دهه، حتی یک سال هم این دیدارها را ترک نکرده‌اند، حالا که این توجه ایشان به شعر وجود دارد باید بررسی شود با چه راهکارهایی می‌توان بیشترین استفاده را از این جلسات برد.»


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.