انتقاد از توقف طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق

رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران از توقف طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه از پایان سال گذشته خبر داد و خواستار از سرگیری این طرح شد. به اعتقاد وی علت رغبت مردم به این کالاها این است که قیمت آنها به قیمت کالاهای ایرانی بسیار نزدیک شده و تقاضای مردم هم بیشتر این است که از کالاهای برند استفاده کنند.

انتقاد از توقف طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق

به گزارش ممتاز نیوز، سید علیرضا موسوی مجد با بیان اینکه تولید تلویزیون در حال حاضر پاسخگویی نیاز کشور است، اظهار کرد: تولید کنندگان با عمق تولید مناسب اشتغال زیادی ایجاد کردند، اما  قاچاق کالای ساخته شده تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده؛ چرا که در حال حاضر ما با کالای قاچاق رقابت می‌کنیم. این در حالی است که قیمت تمام شده کالای قاچاق به دلیل پرداخت نکردن هزینه‌های قانونی از جمله ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های گمرکی، مالیات و دارایی و غیره پایین‌تر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه علاوه بر تولیدکننده، مصرف‌کننده نیز در نهایت متضرر می‌شود، تصریح کرد: کالای قاچاق خدمات پس از فروش و گارانتی ندارد و با وجود اینکه برای آن ارز از کشور خارج شده، در صورت بروز مشکل، مصرف کننده نمی تواند از کالا استفاده کند.

موسوی مجد با اشاره به ضربه قاچاق به تولید و اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر بیشتر کالاهای سامسونگ و ال جی به کشور قاچاق می‌شود؛ چرا که این کالاها در گذشته در داخل تولید می‌شدند و نیاز و ذائقه مردم را تامین می‌کردند اما در پی تحریم‌ها این برندها دیگر نتوانستند تحت لیسانس سامسونگ و ال جی فعالیت کنند و  حالا از طریق قاچاق از مرزهای غربی و جنوبی کشور وارد می شوند و مردم هم از آن استفاده می‌کنند.

رغبت مردم به کالای قاچاق

به گفته وی علت رغبت مردم به این کالاها نیز این است که قیمت آنها به قیمت کالاهای ایرانی بسیار نزدیک شده و تقاضای مردم هم بیشتر این است که از کالاهای برند استفاده کنند؛ چرا که همانطور که اشاره شد کالای قاچاق هزینه‌های مختلف از جمله مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی که در تلویزیون ۱۰ میلیون تومانی مبلغ کمی نیست را پرداخت نمی‌کنند؛ بنابراین هزینه تمام شده کالای قاچاق کمتر و قدرت مانور آن بیشتر است.

سرنوشت طرح شناسه کالا

رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری در پاسخ به اینکه چرا طرح شناسه کالا به کاهش قاچاق کمک نکرد؟ توضیح داد: شناسه کالا به خوبی در حال انجام بود و به کاهش قاچاق هم کمک می‌کرد. این طرح سطح عرضه را ناامن کرده بود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمانهای نظارتی دیگر خوب عمل می‌کردند، اما متاسفانه در پایان سال گذشته عده‌ای که درگیر این موضوعات بودند اعتراضاتی مطرح کردند و یکی از وزرای دولت قبلی دستور متوقف کردن برخورد با قاچاق لوازم خانگی در سطح عرضه را صادر کرد.

به گفته وی از آن زمان تاکنون طرح برخورد با قاچاق لوازم خانگی در سطح عرضه متوقف شد. این در حالی است که هزینه سنگینی در حوزه اجرای طرح شناسه کالا توسط سازمان‌های ذیربط پرداخت شده است. بهتر است این طرح دوباره شروع شود و با واحدهایی که کالای قاچاق عرضه می‌کنند برخورد شود.

وی با بیان اینکه برخورد با قاچاق به اقتصاد کشور کمک می کند، تصریح کرد: تولیدکنندگان همچنان برای تمام کالاهای خود شناسه کالا دریافت و از این طرح پیروی می‌کنند، اما در سطح عرضه برخورد نمی‌شود. درخواست تولیدکنندگان این است که برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه، به ویژه در حوزه تلویزیون که جابجایی آن راحت است و قاچاق آن به شرکت‌های داخلی ضربه وارد می‌کند، اجرا شود.

هشدار به خریداران کالای قاچاق

موسوی مجد در پایان تاکید کرد که کسانی که کالای قاچاق مصرف می‌کنند، بدانند اگر کالا دچار مشکل شود خدمات پس از فروش ندارد و کسی در کشور پاسخگوی آن نیست.

منبع: ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.