انتقاد از دریافت هزینه برای دسترسی به پایان‌نامه ها و منابع علمی

معاون پژوهشی دانشگاه تهران بر ضرورت ارائه رایگان منابع علمی اعم از کتاب، پایان‌نامه، رساله دکترا به دانشجویان و اساتید تأکید کرد و گفت: کار پسندیده‌ای است که منابع علمی رایگان در اختیار دانشجو و استاد قرار گیرد.

دکتر محمد رحیمیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این امر سبب تقویت بخش پژوهش می‌شود، اظهار کرد: باید منابع پژوهش به رایگان در اختیار محقق و پژوهشگر قرار بگیرد.

وی با انتقاد از این‌که هم‌اکنون وضعیت چنین نیست، افزود: یک محقق یا پژوهشگر ناگزیر از خرید کتاب الکترونیکی و یا کاغذی است در حالی که باید این منابع رایگان و یا با میزان مبالغ اندک در اختیار محقق قرار بگیرد تا بخشی از هزینه آن تأمین شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان این‌که قوانین و آیین‌نامه‌ها موجود مسیری را برای اخذ پول از دانشجویان و اساتید در این خصوص گذاشته است، خاطرنشان کرد: اعضای هیئت امنا دانشگاه‌ها آن‌را تصویب و برای اجرا به هیئت رئیسه واگذار می‌کنند تا آن‌ها نیز با توجه به شرایط موجود میزان تعرفه را تعیین کنند.

رحیمیان با بیان این‌که سامانه گنج ایرانداک جزو دانشگاه نبود و سازمان بازرسی مانع از ارائه رایگان پایان‌نامه‌ها شد، افزود: در پی آن این موضوع مورد اعتراض بسیاری از افراد قرار گرفت که سبب شد این سامانه به طور موقت باز گذاشته شود.

وی ادامه داد: آیین‌نامه مربوطه به وزارتخانه این اجازه را داده است تا دانشگاه بتواند طبق مقررات و ضوابط موجود پایان‌نامه‌ها را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان این‌که منابع علمی باید با اجازه دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار بگیرد، تصریح کرد: برای میزان تعرفه استفاده از این پایان‌نامه‌ها هیئت امنا و رئیسه دانشگاه موظف است که میزان تعرفه را تعیین کند اما چنانچه  دانشگاه‌ها توان مالی لازم را دارند بهتر است حتی‌الامکان منابع علمی اعم از رساله، پایان‌نامه و … به صورت رایگان در اختیار دانشجو قرار بگیرد.

رحیمیان با بیان این‌که هزینه‌های دانشگاه‌های دولتی از بودجه عمومی تأمین نمی‌شود، یادآور شد: از این‌رو دانشگاه‌ها ناگزیرند این منابع را از بودجه اختصاصی و درآمدها تأمین بکنند که باید برای ارائه منابع علمی از دریافت‌کننده اطلاعات علمی مبلغی هم دریافت شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.