انتقاد از دولت ژاپن بدلیل امضا نکردن بیانیه حذف تسلیحات هسته‌یی

۰۶اردیبهشت،

دانشمندان، شهرداران و بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی از دولت ژاپن به خاطر امضا نکردن بیانیه مشترک چندین کشور جهان که خواستار حذف تسلیحات هسته‌یی به سبب ماهیت غیرانسانی‌شان شده بودند، انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از روزنامه آساهی، کیکو ناکامورا، استاد خلع سلاع هسته‌یی در مرکز حذف تسلیحات هسته‌یی دانشگاه ناکازاکی گفت: به عقیده من دولت ژاپن مایل نیست استفاده از تسلیحات هسته‌یی را ممنوع اعلام کند، زیرا ممکن است برای بازدارندگی به آن نیاز پیدا کند. وقتی دولت ژاپن تسلیحات هسته‌یی را “غیرانسانی” می‌خواند آن را جهان شمول نمی‌داند، مشروط به این می‌داند که از این تسلیحات علیه چه کشوری استفاده شود.

ژاپن، تنها کشوری که وحشت یک انفجار هسته‌یی را تجربه کرده است، بیانیه‌ای را که روز چهارشنبه در ژنو انتشار یافت و بر اساس آن “به نفع نجات بشریت است که تسلیحات هسته‌یی هرگز تحت هیچ شرایطی مورد استفاده قرار نگیرند”، امضا نکرد.

ژاپن اعلام کرد که امضای این بیانیه با سیاست امنیت ملی این کشور که به چتر هسته‌یی آمریکا متکی است، تضاد دارد.

بیش از ۷۰ کشور از جمله آفریقای جنوبی و سوییس از این بیانیه که در دومین جلسه کمیته مقدماتی بازنگری معاهده ان‌پی‌تی ارایه شد، حمایت کردند.

کازومی میزوموتو، معاون رییس موسسه صلح هیروشیما در دانشگاه هیروشیما از دولت ژاپن به خاطر ایجاد شک و تردید دربارهٔ اهداف این کشور در جامعه بین‌المللی انتقاد کرد.

وی در این باره گفت: همه می‌دانند که تسلیحات هسته‌یی غیرانسانی و خطرناکند. ژاپن به آنها متکی است، زیرا معتقدر است چاره دیگری ندارد، ولی امضای بیانیه‌ای که بر غیرانسانی بودن تسلیحات هسته‌یی تاکید می‌کند، با موضع ژاپن تضاد ندارد.

خودداری دولت ژاپن از امضای این بیانیه پس از آن اتفاق افتاد که فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در نشستی با حضور وزرای خارجه عضو ابتکار خلع سلاح و منع اشاعه، یک گروه متشکل از کشورهای غیر هسته‌یی از جمله ژاپن و استرالیا شرکت کرد.

در این نشست که در لاهه برگزار شد، کیشیدا ابتکار ژاپن را اعلام کرد که در آن جوانان ژاپنی در حضور یک مجمع جهانی در راستای تلاش‌ها جهت تحقق جهانی عاری از سلاح هسته‌یی دربارهٔ کشتارهای بمباران اتمی سخن می‌گویند.

وزیر خارجه ژاپن به نمایندگی این کشور در کنفرانس خلع سلاح در ژنو گفته بود که به دنبال اصلاح این بیانیه مشترک برآیند، چون منتفی دانستن استفاده از تسلیحات هسته‌یی با سیاست امنیتی ژاپن تضاد دارد.

مقامات ژاپنی نتوانستند نظر همتاهایشان از سوئد، آفریقای جنوبی و سایر کشورها را برای تغییر این سند تغییر دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.