انتقاد از مسکوت ماندن جایزه مرحوم کاظمی در حوزه سلولهای بنیادی

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمید گورابی در نشست خبری پیش از ظهر امروز یکشنبه با اشاره به برگزاری جشنواره و کنگره بین المللی رویان، افزود: در این کنگره بین المللی که از روز ۱۵ شهریورماه آغاز به کار می کند، ۵۸۲ طرح مقاله برای بخش کنگره بین المللی پزشکی و ۱۶۷ مقاله تحقیقاتی برای بخش جشنواره تحقیقاتی رویان از ۳۵ کشور جهان ارسال شد.
 
رئیس پژوهشگاه رویان بیشترین مقالات ارسال شده به بخش جشنواره و کنگره را از کشور آمریکا دانست و اظهار داشت: آمریکا ۳۱ طرح تحقیقاتی، چین ۱۶ طرح، ایران ۱۵ طرح، ژاپن ۱۳ طرح، هند ۱۰ طرح و آلمان ۱۰ طرح تحقیقاتی به جشنواره بین المللی رویان ارسال کردند.

وی معرفی طرحهای برتر را از بخشهای جنبی جشنواره رویان ذکر کرد و یاداور شد: در این بخش ۶ طرح برتر در بخش خارجی و یک طرح از بخش محققان داخلی معرفی و تقدیر خواهند شد.
 

گورابی برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه های کاربرد “کوتر” در جراحی به روش هیستروسکوپی، باز برنامه ریزی گامت و جنین، ارزیابی شکست DNA اسپرم و کاربردهای بالینی آن، سونوگرافی اسکرینیگ جنین در سه ماهه دوم و ناباروری و تشخیص و گزینه های جدید درمانی را از عناوین کارگاه های آموزشی در بخش کنگره بین المللی رویان نام برد.
 

وی با تاکید بر اینکه در این دوره از کنگره در خصوص کاربردهای سلولهای بنیادی در طب ترمیمی بحث و تبادل نظر خواهد شد، خاطر نشان کرد: پژوهشگاه رویان تنها مرکز در خاورمیانه است که در زمینه سلولهای بنیادی به کارآزمایی های بالینی رسیده است که با توجه به تجربیاتی که به دست آورده است در این دوره از کنگره به مسایل مربوط به کاربرد سلولهای بنیادی در طب ترمیمی پرداخته خواهد شد.
 

رئیس پژوهشگاه رویان کاربردهای سلولهای بنیادی در درمان سرطان را از دیگر موضوعات این دوره از کنگره بین المللی رویان ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر این دو موضوع جدید با عناوین “کاربرد سلولهای بنیادی در دارو سازی” و ” اخلاق در طب ترمیمی” در دستور کار این کنگره قرار دارد.

 

به گفته گورابی، کنگره و جشنواره بین المللی رویان از روز ۱۵ شهریورماه آغاز و تا روز ۱۸ شهریورماه ادامه دارد.
 

مسکوت ماندن طرح اعطای جایزه مرحوم کاظمی

وی با انتقاد از بی توجهی نسبت به اعطای جایزه بین المللی مرحوم کاظمی، گفت: طرح اعطای این جایزه و ایجاد بنیاد مرحوم کاظمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد اما در روند تصویب با مشکلاتی مواجه و در نهایت مسکوت ماند.
 

گورابی این جایزه را شامل ۱۵ هزار دلار و هزینه رفت و آمد محققان در حوزه سلولهای بنیادی دانست و ادامه داد: با راه اندازی بنیاد مرحوم کاظمی علاوه بر اعطای جایزه، اقدام به گرنت های تحقیقاتی می شد که با توجه به بودجه های پژوهشگاه و مسکوت ماندن ادامه اعطای این تسهیلات با مشکلاتی همراه خواهد شد. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.