انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از تصمیم تازه رییس جمهور مصر

۰۷م آذر ،

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که بیانیه قانون اساسی «مرسی»، رییس جمهور مصر و فرمان تازه او که اجرای تصمیمات و احکام وی را به هر شکلی که باشد تضمین می‌کند، سبب تضعیف حاکمیت قانون در این کشور خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد مرسی، رییس جمهور مصر اوایل هفته جاری طی فرمانی اعلام کرد که هیچ نهادی از جمله دادگاه و قضات مصر نمی‌توانند تصمیمات رییس جمهور را لغو کنند. این فرمان هم‌چنین ممنوعیت انحلال شورای قانون اساسی را نیز شامل می‌شود.

این شورا هم‌اکنون در حال تنظیم پیش‌نویس قانون اساسی مصر می‌باشد.

دیده‌بان حقوق بشر اخطار داد که اگر مرسی بخواهد قانونی را وضع کند که به نوعی حقوق بشر را نقض می‌کند، مردم مصر در واقع هیچ راهی برای به چالش کشیدن این قانون ندارند. سارالی ویتسون، سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: مصر نیازمند فوری اصلاحات در سیستم قضایی کشورش است اما تضمین اجرای دستورت رییس جمهور راه دستیابی به این هدف نیست.

وی در ادامه تاکید کرد که اکنون اختیارت رییس جمهور مصر از فرماندهان ارتش که سال قبل از قدرت‌شان برای نقض حقوق بشر سوءاستفاده می‌کردند هم بیشتر است.

براساس گزارش وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر، مرسی معتقد است که این اختیارات موقت می‌باشد و تنها تا زمان پذیرش قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمان ادامه خواهد داشت. قرار است تا ژوئیه ۲۰۲۴ اعضای پارلمان تازه مصر انتخاب شوند.

خانم ویتسون در ادامه گفت که یکی از کارهایی که در راستای اصلاح سیستم قضایی باید انجام دهد این است که دادگاه ویژه‌ای را برای رسیدگی به اتهامات مربوط به تجمع آزادی بیان تشکیل دهد، چون در حال حاضر در روند محاکمه متهمان این جرایم، در این کشور شرایطی حاکم است که آزادی بیان را نقض می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.