انتقاد رییس قوه قضاییه از بازداشت‌های بی‌رویه

ایران > حقوقی‌و قضایی– ممتازنیوز:
رییس قوه قضاییه از انجام بازداشت‌ها و صدور احکام زندان‌های بی‌رویه توسط قضات انتقاد کرد و گفت: هرچند این مساله حسب قانون صورت می‌گیرد اما گاهی اوقات زندانی فراموش می‌شود و بلحاظ بی‌توجهی، مدت‌ها در زندان می‌ماند.

به گزارش ایرنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح روز پنجشنبه در نشست مشترک با روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور، افزود: در ماه‌های قبل ‌رییس سازمان زندان‌ها، ‌گزارش‌هایی را از استان‌های تهران و البرز ارایه کرده که براساس آن،‌ بعضی اشخاص بازداشت می شوند اما بعد از ماه‌ها ماندن در زندان، حکم واقعی برای او صادر می‌شود.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: به عنوان مثال فردی هشت ماه در زندان می‌گذراند و در نهایت به ۱۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود که این بسیار عجیب است.

آیت الله لاریجانی به بحث برخورد با سارقان حرفه‌ای و اخلاگران امنیت جامعه اشاره کرد و گفت: هرچند گاهی انتقادهای نادرستی دربارهٔ برخوردهای نادرست دستگاه قضایی با جرایم خاص و خطرناک می گردد اما خوشبختانه دادگستری استان ها در این مساله خوب عمل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی حسب قانون، شرع و مصالح کلی نظام عمل می‌کند، ‌افزود: ‌اگراین برخوردها صورت نمی گرفت به طور قطع جرایم خاص و خطرناک بیشتری وجود می‌داشت. طبق آمارهای انتشار یافته نیروی انتظامی، بعد از انجام این برخوردها، جرایم یادشده کاهش قابل توجهی داشته است.

آیت الله لاریجانی از روسای کل دادگستری‌های استان ها خواست این رویه را بشدت سابق ادامه دهند و اجازه ندهند امنیت جامعه و مردم مخدوش شود.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: ما به اعدام علاقه‌ای نداریم ولی وقتی بحث امنیت کشور پیش می آید، چاره ای در این بخش وجود ندارد.

لاریجانی اضافه کرد: به عنوان مثال اخیرا، دخترخانمی را در یکی از صرافی های تهران به طرز عجیبی کشته اند و حال سئوال اینجاست که چرا نباید با عاملان آن مقابله شود.

وی گفت: اینکه فردی به آسانی کسی را بکشد و به قتل برساند و در نهایت به ۱۰ سال زندان محکوم شود، درست نیست.

رییس قوه قضاییه باردیگر خطاب به روسای کل دادگستری استان ها، تاکید کرد: از شما می خواهم با قاطعیت در این راه قدم بردارید و کوتاهی نکنید و همان مسیر فعلی را ادامه دهید.

آیت الله لاریجانی در ادامه به بحث پرونده های کلان اقتصادی اشاره کرد و گفت: حدود چهار ماه پیش به دادگستری ها بخشنامه شده بود که ماهانه پرونده های کلان اقتصادی استان خود را به حوزه ریاست قوه قضاییه نیز ارسال کنند ولی متاسفانه بعضی استان ها در اجرای آن تاخیر کردند.

لاریجانی تصریح کرد: متاسفانه بانک ها نیز به وظایف خود در این حوزه عمل نمی کنند و معوقات بانکی را گزارش نمی دهند به طوری که اموال عمومی مورد سوء‌استفاده قرار می گیرد بنابراین لازم است در این مساله حوزه ریاست قوه قضاییه در جریان باشد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به انتخابات پیش رو، گفـت: به طور قطع مهمترین مساله سیاسی کشور در حال حاضر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: طبق فرمایشات رهبر انقلاب حماسه سیاسی در همین انتخابات متجلی است بنابراین همه باید تلاش کنیم تا انتخابات پیش رو در فضایی آرام و مطمئن برگزار شود.

وی به نقش دستگاه قضا در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: ‌خوشبختانه ستادهای پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل و فعال شده است و از روسای کل دادگستری استان ها انتظار می رود این ستادها را فعال تر کرده و نظارت بیشتری روی آنها داشته باشد.

آیت الله لاریجانی با بیان اینکه در برخورد با جرایم انتخاباتی باید طبق قانون عمل شود، گفت: ما باید با هماهنگی دستگاه های نظارتی و امنیتی تلاش کنیم اولا خودمان تنش ایجاد نکنیم و در مرحله بعد با کسانی که قصد دارند تنش ایجاد کنند، ‌برخورد نمائیم.


RSS
ماخذ:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.