انتقاد صریح آیت الله موسوی اردبیلی از اوضاع نگران کننده اقتصادی

به گزارش خبرآنلاین آیت الله موسوی اردبیلی در پیامی که به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان صادر کرده است با انتقاد از گرانی‌های اخیر تصریح کرده است: مسؤلان امر موظفند برای اوضاع نگران کننده اقتصادی فکری بکنند و موارد دردناک و تلخ فقر و ناتوانی و مشکلات معیشتی مردم از بیکاری و نداری و بیماری و بدهکاری که قاعدتاً از آن ها بی خبر نیستند را چاره کنند و مایه تأسف است که پس از سه دهه از انقلاب اسلامی که با آرزوی فقر زدایی و برقراری عدالت اجتماعی بر پا شد هنوز شاهد چنین مسائلی باشیم. اما وظیفه دولت و حکومت چه به آن عمل کند و چه نکند وظیفه عمومی و مردمی را نفی نمی کند. بلکه اگر مسؤلان امر در انجام وظیفه قصور یا تقصیری داشته باشند وظیفه ما سنگین تر می شود.

متن کامل این پیام در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمْدُ للهِ الَّذِی حَبَانَا بِدِیِنِه وَاخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ وَسَبَّلَنَا فِی سُبُلِ إحْسَانِهِ، لِنَسْلُکَهَا بِمَنَّهِ إلَی رِضْوَانِهِ، حَمْدَاً یَتَقَبَّلُهُ مِنَّا، وَیَرْضَی بهِ عَنَّا. وَالحَمْدُ الله الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرَ الصَّیَامِ وَشَهْرَ الاِسْلاَم وَشَهْرَ الطَّهُورِ وَشَهْرَ التَّمْحِیْصِ وَشَهْرَ القِیَامِ، (… الَّذِی أُنْزِلَ فِیْهِ القُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ وَبَیَنَّاتٍ مِنَ الهُدی وَالفُرْقَانِ…). (از دعای سید الساجدین در آغاز ماه مبارک رمضان)

سلام و صلوات الهی بر نبی رحمت و رسول هدایت و شفیع امت محمد مصطفی (ص) و بر خاندان پاک و اهل بیت معصوم و مهدی و هادی او.

برادران و خواهران مسلمان سلام بر شما که بار دیگر به میهمانی الهی دعوت شده اید و در آستانه ماهی قرار گرفته اید که فرصت تجدید قوای معنوی و سرزندگی ایمانی را در اختیار همگان قرار می دهد.

زندگی روزمره و منازعه برای حیات دنیوی که مع الاسف روز به روز پر زرق و برق تر و در عین حال پیچیده تر و دشوارتر می شود روح لطیف انسانی را خسته می کند و نفحه ی زندگی بخش رحمانی را بی رمق می گرداند و انسان گرفتار در این ورطه را به ناامیدی و سرگردانی و پوچی می کشد. فرصت های معنوی که در زندگی روز و ماه و سال و عمر انسان فراهم آمده است درچه هایی برای بازگشت به فضای معنویت است و از همه ی آن ها مغتنم تر و کارسازتر ماه مباک رمضان است. ماهی که با عبادت مستمر در همه ی ساعات روز و توجه به مبدأ و تحمل گرسنگی و تشنگی و یادآوری معاد همراه است. ماهی که درهای آسمان بر زمین گشوده می گردد. از آسمان بر زمین قرآن فرو می ریزد و از زمین به آسمان دعا فرا می رود.

جدا شدن نظم خور و خواب از عادت مألوف و محور شدن نظم عبادی فرصتی است برای بازسازی روحی و محاسبه سود و زیان اقدامات یک ساله و بررسی میزان موفقیت ها و شکست ها در طی مسیر انسانیت و نیل به اهداف الهی، با خود بیاندیشیم که در این عالم از پی کدام کار آورده شده ایم و مراد خالقمان از زندگی چه بوده است و باید به چه نتایجی برسیم تا زندگی گرانبها و فرصت منحصر به فرد عمر را نباخته باشیم.

از فرصت بی نظیر این ماه استفاده کنیم و با ذکر دعا و تلاوت قرآن با خدای خود سخن بگوییم و از او سخن بشنوییم و یاد او را در دل زنده کنیم و غبار مهجوریت از آن دوست حقیقی را از چهره جان بشوییم و بدانیم بسیاری از دردها و ناکامی ها و نابسامانی ها در زندگی فردی و جمعی ما معلول فراموش کردن خداست و با یاد و نام اوست که زندگی رنگ دیگری می گیرد.

ماه مبارک رمضان فرصت بی نظیر برای بازسازی اخلاقی و تهذیب نفس نیز هست. مانند یک اردوی آموزشی است که در حین انجام وظیفه فرصتی برای بازآموزی و توانمند شدن فراهم می آورد. تشنگی و گرسنگی که به اختیار و با هدف قرب خداوند حاصل می شود دل و جان را نرم می کند و آماده موعظه پذیری. با مطالعه کتب اخلاقی و رجوع به سیره پیامبر خدا (ص) و ائمه هدی (ع) و با حضور در مجالس وعظ و محافل قرآنی و دینی به ترمیم اخلاق و تقویت شخصیت انسانی خود کمک کنیم.

در این ماه به یاد آوریم و به هوش باشیم که شرط سعادت جاودانه یاد خدا و نیل به قرب اوست و شرط زنده بودن یاد او در دل سلامت دل است. دلی که آکنده از کینه و حقد و حسد و بخل و آزمندی است ظرف نزول یاد خداوندی نیست. عرش الهی دلی است که محبت خدا و بندگانش در آن موجه می زند رأفت و رحمت بر خلق خدا آن را آکنده است و آرامش و اطمینان به سرانجام نیک نیکخواهان وداوری حقِ پروردگار آن را فرا گرفته است.

زبانی به نام مقدس او معطر می شود که به دروغ و دشنام و تهمت و غیبت آلوده نباشد. مباد که ماه مبارک رمضان بگذرد و از آثار گناه بر دل و زبان چیزی باقی مانده باشد. مباد که رمضان ها بر ما و جامعه ما بگذرد و جامعه اسلامی ما و کشور مفتخر به نام نامی اهل بیت پیامبر (ص) شاهد بد اخلاقی و اتهام زنی و دروغ پراکنی باشد.

شکم های گرسنه و دهان های تشنه در ماه مبارک رمضان ما را به یاد روزی می اندازد که تمام وجودمان را فقر و نیاز فرا خواهد گرفت و غیر از رحمت واسعه پروردگار چشم امید به جایی نخواهیم داشت. افزون بر آن باید به یاد گرسنگان از اهل شهر و دیار و ملک و سرزمین مان هم باشیم. هرچند مسؤلان امر موظفند برای اوضاع نگران کننده اقتصادی فکری بکنند و موارد دردناک و تلخ فقر و ناتوانی و مشکلات معیشتی مردم از بیکاری و نداری و بیماری و بدهکاری که قاعدتاً از آن ها بی خبر نیستند را چاره کنند و مایه تأسف است که پس از سه دهه از انقلاب اسلامی که با آرزوی فقر زدایی و برقراری عدالت اجتماعی بر پا شد هنوز شاهد چنین مسائلی باشیم. اما وظیفه دولت و حکومت چه به آن عمل کند و چه نکند وظیفه عمومی و مردمی را نفی نمی کند. بلکه اگر مسؤلان امر در انجام وظیفه قصور یا تقصیری داشته باشند وظیفه ما سنگین تر می شود. نکند در ماه مبارک رمضان از همسایگان و اطرافیان خود بی خبر باشیم. نکند بر سر سفره های رنگین بنشینیم و در کنارمان افرادی از گرسنگی رنج ببرند. بیایید در این ماه رحمت که خداوند کریم ما را مورد عنایت خود قرار می دهد به بندگان او کریمانه رحمت بورزیم و چه با ابتکار عمل فردی و شخصی و چه با همکاری و اقدامات جمعی تا حد مقدور به درماندگان و نیازمندان رسیدگی کنیم.

این ماه عزیز ماه تقویت روحیه برادری و دوستی نیز هست مؤمنان در این ماه بیش از هر ماه دیگری در مساجد و محافل دینی گرد می آیند به منازل یک دیگر رفت و آمد و سرکشی می کنند و پیوندهای دوستی و محبت تحکیم می شود. جامعه ما چه در سطح ملی و به عنوان مردم ایران عزیز و چه در سطح جهانی و به عنوان امت اسلامی به دوستی و الفت سخت محتاج است. حوادثی که در این مختصر مجال شرحشان نیست مع الاسف در میان ملت ما کدورت هایی را پدید آورده است یک ملت مسلمان و سرزنده باید بسیار بیش از این متحد و همراه و همدل باشند. امید می رود که مسئولان امر و مقامات مملکتی و فعالان سیاسی از در عفو و رأفت و رحمت درآیند و به آرامش و دوستی و آسایش عمومی بیاندیشند و از عموم مردم شریف توقع می رود که در سطح خانواده ها و اقوام و خویشان و همسایگان و همشهریان تا برسد به سطح ملی و کل جامعه ایرانی تمام تلاش خود را برای وحدت و دوستی و رفع کدورت ها و سوء تفاهمات بکار گیرند. جامعه ما در کوران مشکلاتی که بی نیاز از توصیف است بیش از همه چیز به همدلی و برادری و وحدت نیاز دارد.

در سطح جهانی نیز مع الاسف شاهد درگیری ها و مواجهه های ویرانگر هستیم. امروز در قلمرو امت اسلام هرچند شاهد شور و نشاط و حرکت های مردمی خصوصاً در کشورهای عربی هستیم متأسفانه درگیری ها و خون ریزی ها و جنایات دردناکی را نیز شاهدیم. مایع دریغ و اسف است که در دنیای پر حادثه ای که فرصت ها طلایی از سویی و تهدیدات نابود کننده از سوی دیگر متوجه عالم اسلام و ملت های مسلمان شده است، درگیری و تفرقه میان دولت ها و ملت های مسلمان و منازعات داخلی و ظلم و ستم بر مردم بی دفاع و خودکامگی و زیاده خواهی برخی سران بی تعهد فرصت ها را بر باد می دهد و تهدیدها را به فاجعه تبدیل می کند و این در حالی است که رقبا در تلاش اند و دشمنان در کار توطئه؛ خصوصاً دشمن استعمارگر و زیاده خواه و کیان صهیونیزم اشغالگر و متجاوز از نقاط ضعف امت اسلامی بهره می برند. امید است که ماه مبارک رمضان که علاوه بر همه ی مزایای معنوی و برکات الهی اش یادآور پیروزی مسلمانان در جنگ بدر نیز هست ما را به خود آورد و امت اسلام و سران دول اسلامی را به وحدت و برادری و توجه به حقوق مردم و دست برداشتن از تفرقه و نزاع با یکدیگر و تعدی و ستم بر ملت ها وادار سازد.

از خداوند رحمان و رحیم برای همه ی امت اسلام خصوصاً ملت شریف ایران در این ماه مبارک رحمت و مغفرت و حسن عاقبت مسألت دارم.

خداوندا بر امت پیامبر خاتم (ص) در این ماه برکات خود را فرو ریز و امور مسلمین را اصلاح فرما، وحدت و برادری را بر تفرقه و دشمنی و حق مداری و رعایت حقوق ملت را بر زورگویی و خودکامگی و آسایش و آرامش را بر فقر و فاقه پریشان حالی چیرگی بخش.

خداوندا این ماه را بر همه ی ما مبارک گردان و در شب قدر برای ما طاعت و مغفرت و حسن عاقبت و سلامت و عافیت مقدر فرما.

خداوندا به ما توفیق تهذیب نفس و ارتقای روح و همدلی با دردمندان و رسیدگی به نیازمندان و عبادت و بندگی و قرب خودت را کرامت فرما.

از همه ی برادران و خواهران ایمانی ملتمس دعای خیر در مظان اجابت هستم.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.