انتقاد فامیلی علی مطهری از لاریجانی

علی مطهری اگرچه در چندسال گذشته به منتقد جدی دولت‌های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی نژاد تبدیل شده است و بارها در مجلس با سرسختی مقابل آنها ایستاده است، اما بدون تردید وی یکی از مهم ترین منتقدان مجلس‌های هفتم، هشتم و اکنون نهم نیز بوده است.

به نوشته روزنامه ابتکار عدم قاطعیت در برابر دولت و ناکارآمدی در استفاده از اهرم نظارتی مجلس بر دولت که در ماجرای بازپس گیری‌های متعدد استیضاح وزرا خود را نشان می‌دهد، از جمله مواردی است که وی به آنها معترض است. استیضاح نصف و نیمه وزیر ورزش در روز یکشنبه جاری دستمایه تازه ترین انتقادات وی از مجلس و به خصوص رئیس آن علی لاریجانی شده است.

این نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با فرارو درباره اتفاقات روز یکشنبه مجلس گفت: «اتفاقی که در جلسه روز یکشنبه مجلس درباره استیضاح وزیر ورزش و جوانان روی داد، اتفاق بدی بود و به نظر من مقداری به اقتدار مجلس آسیب زد.»وی ادامه داد: «من مقصر اصلی این اتفاق را هیات رئیسه مجلس می‌دانم که تا این میزان می‌خواهند در کار یک استیضاح دخالت کنند.»وی افزود: «وقتی حداقل ده نفر از نمایندگان، استیضاح یک وزیر را امضاء می‌کنند، قبل از آنکه توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود و حتی بعد از آن هیچ اشکالی ندارد که جلسه‌ای با وزیر مربوط تشکیل داده و مسائل خود را مطرح کنند و اگر قانع شدند امضای خود را پس بگیرند.»

وی افزود: «اساسا معنی ندارد وقتی که استیضاح آغاز شد بخواهند به دنبال پس گرفتن امضاها باشند و یک فضایی ایجاد کنند که نماینده فکر کند شاید یک مسئله بزرگ امنیت ملی در میان است که این مقدار فشار می‌آورند و در این شرایط، آن نماینده هم ملاحظه می‌کند و ممکن است امضای خود را پس بگیرد.»

مطهری با بیان اینکه این کار نوعی بی‌احترامی به نمایندگان محسوب می‌شود گفت: «امضای نمایندگان ارزش دارد و بالاخره وقتی ده نماینده طرح را امضا کردند باید به آنها احترام گذاشت.»وی اظهار کرد: «ممکن است هیات رئیسه و حتی اکثریت مجلس طرح یک استیضاح را به صلاح ندانند. در این صورت حداکثر این است که مجلس به استیضاح رای نمی‌دهد؛ ولی حقایقی مطرح می‌شود و نمایندگان و مردم می‌شنوند و این امر به حال کشور مفید است و از همه مهمتر این که قانون اجرا شده است.»وی تاکید کرد: «این که تا این میزان مسئله را سیاسی کنیم، اساسا کار درستی نیست.»

مطهری درباره پس نگرفتن امضای خود از طرح استیضاح عباسی گفت: «من جزو امضاکنندگان اولیه استیضاح وزیر ورزش و جوانان نبودم و آن را در اولویت نمی‌دانستم؛ اگرچه وزیر را ضعیف می‌دانستم. منتهی روز استیضاح وقتی دیدم یک فشار غیرمعمولی بر نمایندگان وارد می‌کنند و تلاش دارند که تعداد امضاها از حد نصاب بیفتد و گفتند یکی دو امضاء کم است و آقای کامران از من درخواست امضا کرد، من برای آنکه آبروی مجلس حفظ شود و مجلس متهم به تزلزل و عقب‌نشینی نشود این طرح را امضاء کردم.»مطهری گفت: «متاسفانه هیات رئیسه و شخص آقای لاریجانی خیلی متزلزل رفتار کردند. مقداری به مسائل، سیاسی نگاه می‌شود و مثلا می‌گویند اگر این استیضاح را اکنون مطرح کنیم، رسانه‌ها می‌گویند مجلس مسئله اصلی کشور را که اقتصاد باشد کنار گذاشته و سراغ یک مسئله فرعی رفته است. 

بنابراین به خاطر آنکه مجلس فعلا مورد حمله واقع نشود این مسئله را رها کنیم، در حالی که عمل به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مهمتر از این حرفهاست.»

مطهری درباره دلایل پس گرفتن امضاها از سوی برخی نمایندگان در جریان استیضاح وزیر ورزش گفت: «همان طور که گفتم فضایی که ایجاد می‌کنند، هم از سوی دولت و هم از سوی هیات رئیسه مجلس، به گونه‌ای است که نماینده را مردد و متزلزل می‌کند. مدیران منطقه‌ای و معاونان پارلمانی دولت از یک طرف و برخی اعضای هیات رئیسه مجلس از طرف دیگر نماینده را تحت فشار قرار می‌دهند.»

وی ادامه داد: «یعنی هجوم عجیبی به نماینده می‌آورند و نماینده هم فکر می‌کند اکنون در حال انجام یک اقدام ضد امنیت ملی است و لذا کار را رها می‌کند. در حالی که همان طور که عرض کردم حداکثر این است که جلسه‌ای با وزیر تشکیل می‌دهند و اگر قانع شدند رها می‌کنند و گرنه استیضاح را به جریان می‌اندازند و دیگر این همه کش و قوس واقعا معنی ندارد.»


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.