انتقاد قانونگذاران اروپایی از بلاتر

جام جم آنلاین: یک گروه مشورتی قانونگذاران اروپایی از نحوه برخورد سپ بلاتر در یک ماجرای رسوایی مالی که طی آن دو مقام عالیرتبه فیفا مبالغ هنگفتی رشوه بابت قراردادهای بازاریابی جام جهانی دریافت کرده بودند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته ورزشی شورای اروپایی شهادت توماس هیلدبراند دادستان سوییسی را منتشر کرد که به گفته او در این ماجرا یک مقام فیفا دستکم ۹/۱۳ میلیون دلار و یک مقام دیگر این نهاد ۶/۱ میلیون دلار در دهه ۱۹۹۰ دریافت کرده اند.


گزارش این کمیته بیان می دارد تصور اینکه بلاتر از این موضوع بی خبر بوده دشوار است؛ حتی اگر مستقیما هیچ پولی دریافت نکرده باشد.


بلاتر قبل از آنکه در سال ۱۹۹۸ به ریاست فیفا انتخاب شود، دبیرکل این نهاد بود. این کمیته اعلام کرد اینکه بلاتر اطلاعات خود را فاش نکرده غیرعادی است.


در این گزارش که به قلم فرانسوا روشنبلوان یک عضو مجلس ملی فرانسه منتشر شده آمده است: معتقدم اینکه بلاتر اطلاعات را فاش نکرد و هیچ اقدامی برای آنکه فیفا امکان دریافت غرامت پیدا کند، انجام نداد، غیرعادی است.


ماه گذشته نیز این کمیته گزارش اولیه ای را در مورد راهبری فوتبال منتشر کرد. یافته های این کمیته در اجلاس قانونگذاران ۴۷ کشور عضو شورای اروپا در استراسبورگ فرانسه ارایه خواهد شد.


براساس این گزارش، قانونگذاران اروپایی باید از فیفا بخواهند اسناد دادگاه سوییس در مورد مقاماتی که رشوه دریافت کردند را بلافاصله منتشر کند و نحوه انتخاب مجدد بلاتر به ریاست این نهاد را مورد بررسی قرار دهد.
در این گزارش ضمن تاکید بر ضرورت انجام تحقیقات مفصل آمده است: ما حق داریم حقیقت را بدانیم ، روشن شدن حقیقت فقط کسانی را که چیزی برای پنهان کردن دارند می تواند دچار مشکل کند.


بلاتر اکتبر گذشته وعده داد پرونده مربوط به مقامات فیفا را که رشوه دریافت کرده بودند منتشر کند. اما بعدا مدعی شد اعتراض طرف های ناشناس به دادگاه عالی سوییس مانع از این کار شده است.


در گزارشهای رسانه ها این دو نفر دو مقام برزیلی شامل هاولانژ رییس سابق فیفا و ریکاردو تکسیرا داماد سابق هاولانژ معرفی شده اند که تکسیرا ماه گذشته به علت مشکلات جسمی از مسئولیت های خود در فوتبال کناره گیری کرد.


با این حال کمیته شورای اروپا با این نظر هیلدبراند موافق است که هیچ چیزی که مانع از افشاگری فیفا در مورد محتوای پرونده شود وجود ندارد.


روشنبلوان نوشت، بنابراین به نظر می رسد فیفا قادر است اسناد مورد نظر را منتشر کند.
این گزارش بلاتر را کانون فعالیتهای فیفا از دهه ۱۹۷۰ که ورزش نقش اقتصادی پیدا کرد، ترسیم می کند.
هیلدبراند به قانونگذاران اروپایی گفت: مقامات ورزشی دهها میلیون دلار بابت حق کمیسیون برای تضمین اینکه قراردادهای تلویزیونی و حمایت مالی به مشتریان مورد التفات اعطا می شود، دریافت کرده اند.


یک عضو کمیته اجرایی فیفا که در این گزارش با حرف اچ معرفی شده رییس یکی از فدراسیون های فوتبال آمریکای جنوبی بوده و دستکم ۷۴/۱۲ میلیون فرانک سوییس دریافت کرد که بخشی از آن از طریق حساب هایی در آندورا انتقال یافت.


این دادستان سوییسی گفت: این دو نفر بعد از آنکه شرکت آی اس ال شریک بازاریابی سابق فیفا در سال ۲۰۰۱ ورشکسته شد، از طریق یک شرکت حقوقی نماینده فیفا، میلیونها دلار دریافت کردند.


رسوایی شرکت آی اس ال بر بخش اعظم ریاست ۱۴ ساله بلاتر بر فیفا سایه انداخته است. این ماجرا زمانی که بلاتر بدنبال یک سلسله رسوایی و شمار زیادی اتهامات اثبات نشده برنامه اصلاحات در فیفا را مطرح کرد، بار دیگر نمودار شد.


روشنبلوان در پایان گزارش خود به این نکته اشاره کرده که فیفا از ارسال اسناد در مورد اینکه چگونه بلاتر را از اتهامات بن همام در مورد نقش او در رسوایی رشوه انتخابات سال گذشته تبرئه کرده، خودداری کرد.


این قانون گذار فرانسوی نوشت: بلاتر رییس فیفا است اما فیفا نیست و نباید منافع او با این سازمان اشتباه شود. 


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.