انتقاد مدیر شبکه شما از سریال‌های ملودرام/ تازه شدن بحث لهجه در سریال فتحی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مدیر شبکه شما با حضور مسعود احمدی‌افزادی و عوامل سریال “مرد نقره‌ای” ظهر امروز در ساختمان شبکه شما برگزار شد.

احمدی در بخش دوم این نشست که به سریال رمضانی شبکه شما اختصاص داشت، با تشبیه عید نوروز و ماه مبارک رمضان به رینگ سنگین رقابتی در بین شبکه‌های تلویزیونی اظهار کرد: شبکه شما امسال “مرد نقره‌ای” را روی آنتن فرستاد که یک سریال پرکشش و جذاب تولید مرکز صدا و سیمای اصفهان است. شب‌ها ۲۱:۴۰ دقیقه پخش می شود و تکرار آن ساعت ۱۵ روز بعد است و ما همچنین سبک جدیدی در تکرار سریال به کار بردیم و پنجشنبه گذشته ساعت ۱۴ تا ۱۷، پنج قسمت از سریال را باز پخش کردیم و جمعه نیز ۵ قسمت بعدی را روی آنتن فرستادیم، این سیاست را نیز ادامه خواهیم داد.

امیرحسین شریفی، تهیه کننده “مرد نقره ای” با بیان اینکه این سریال صدمین اثری است که از او پخش می‌شود و “هشت بهشت” نیز به عنوان نود و نهمین سریال او در اصفهان در حال تصویربرداری است، با اشاره به دست‌اندازهای مختلف فراروی تولید “مرد نقره ای” اظهار کرد: با پشت سر گذاشتن این روند عید امسال پیش تولید ۲۰ روزه ای داشتیم و تولید نیز سه ماه طول کشید. خوشبختانه موفق شدم با توجه به ارتباطاتم با دوستان هنرمند بازیگران خوبی را برای حضور در سریال جذب کنم و اکنون با پخش سریالی که معاونت استان ها بودجه آن را داده و متعلق به شبکه شما و شبکه اصفهان است، در ساعت ۱۱شب این شهر خالی از عابر می‌شود.

وی افزود: ساخت این سریال یک امداد غیبی بود و دست مولا علی(ع) ما را یاری داد که در سه ماه ۲۶ قسمت سریال سنگین با این تعداد لوکیشن بسازیم. از روز اول هم به تمام عوامل گفتم کار سختی پیش رو داریم، ممکن است روزی ۱۶ تا ۱۸ ساعت کار کنیم و اگر کسی نمی تواند با ما همکاری نکند.

این تهیه کننده قصه سریال را دغدغه ذهنی خود معرفی کرد و ادامه داد: از ابتدای خواندن طرح جابر قاسم علی با آن ارتباط برقرار کردم و فیلمنامه در طول ساخت نیز بازنویسی شد. جا دارد به مهندس ضرغامی تبریک بگویم که با وجود اینکه دیجیتال جا نیفتاده، با پخش این سریال اوضاع امیدوارکننده تر شده است.

شریفی همچنین از اتمام ساخت ۹۰ قسمت از سریال هشت بهشت خبر داد و تصریح کرد: به زودی وارد فصل دوم کار می شویم، فصل اول قرار است ایام عید پخش شود، یک نکته جالب درباره سریال “مرد نقره ای” هم اینکه با کوشش بسیار و رعایت خطوط قرمز اثری ساختیم که تا قسمت ۱۵ حتی یک فریم از آن حذف نشد.

وی ادامه داد: من در طی دو سال، ۴۳ تله فیلم داشتم و در این زمینه رکوردارم “مرد نقره ای” نیز نوعی از سریال‌سازی با درام جدید است که هیچ کس نمی تواند انتهای آن را حدس بزند و ما می خواهیم برای کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند این کار را انجام دهند، مسابقه بگذاریم.

شریفی تصریح کرد: برخی ایراد می گیرند که چرا من ۱۸ فیلم را با معصومی کار کردم، اما معتقدم کار تیمی نه تنها اشکالی ندارد، بلکه یک حسن است. اکنون نیز در حال نگارش فیلمنامه سریال تازه‌مان هستیم.

سریالم انسانی بود نه سفارشی

کاظم معصومی کارگردان این سریال نیز با اشاره به سه نکته که در ساخت اثر برایش جالب بوده است، اظهار کرد: لوکیشن فیلم در اصفهان بود و هر جا دوربین را می گذاشتیم یک زوایه بکر و عالی از آب در می آمد و آثار تاریخی چون حمام رهنا، خانه مشروطیت و بیشه ناژوان ها از جمله آثار تاریخی بود که حتی برای مخاطب اصفهانی نیز ناشناخته و تازه به حساب می آمد.

وی افزود: استفاده از لنز ۳۵ میلی متری زایس نکته دیگر بود و ما از ۵ لنز مختلف استفاده کردیم که بنا به ایجاب قصه انجام شد و داستان به شکلی بود که دوربین دیجیتال جواب نمی داد و تصور می کنم نخستین بار است که از این لنزها استفاده می شود.

معصومی با ابراز تشکر از شریفی ادامه داد: تهیه کننده این سریال همزمان ۵- ۶ کار را با هم انجام می داد و من حتی نظارت بر امور فنی مثل تدوین را به ایشان سپرده بودم همین باعث شد در این مدت او خواب نداشته باشد.

وی درباره سفارشی بودن سریال که باعث شده حتی یک فریم از آن حذف نشود، توضیح داد: ما سریال سیاسی نساختیم و کارمان انسانی بود نه درباره گروهک ها. این سریال را هر جای دنیا نمایش دهید فریمی از کار حذف نمی کنند با این حال بعضی از سریال سازان خود را مجاز می دانند از الفاظ رکیک استفاده کنند اما من هر جای دنیا باشم اصول خود را رعایت می کنم.

منفعل نبودن شخصیت معتقد “مرد نقره‌ای”

احمدی مدیر شبکه شما در این رابطه گفت: اشاره مستقیم به عنوان سال یکی از ویژگی های این سریال است و تولید ملی و کارآفرینی در “مرد نقره ای” مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این سریال در زمره آثار آپارتمانی قرار نمی گیرد و بیشتر نماهای آن بیرونی است. حرکت دوربین روی دست بر جذابیت‌های این اثر افزوده است.

وی با بیان اینکه این سریال نقطه چرک ندارد، اظهار کرد: مخاطب با مفاهیمی روبرو نمی شود که شرنگ تلخ آن جانش را اذیت کند و سریال برخلاف آثاری عمل می کند که به بهانه ملودرام تلخی فراوانی به جان مخاطب می نشانند همینطور اخلاق و ادب در روابط حاکم است و حتی بهاره افشاری که نقش به ظاهر منفی را برعهده دارد در پاسخ به شخصیتی که نیما شاهرخ شاهی ایفایش را برعهده دارد، از او می خواهد به جای تو، شما خطابش کند.

احمدی ادامه داد: همچنین روابط پسر و پدر نیز بسیار محترمانه است از طرفی رادمنش با عنوان یک شخصیت معتقد با ریشه های فکری به هیچ وجه منفعل ظاهر نمی شود و این برخلاف آثاری است که افراد دارای ریشه‌ها را واخورده و منفعل نشان می دهد.

وی درباره برخی آمار که “مرد نقره ای” را سریال اول رمضان معرفی می کنند، اظهار کرد: در اصفهان با توجه به اقبال مردم سریال در ردیف های اول جذب مخاطب قرار دارد با این حال باید تا پایان ماه مبارک رمضان و اعلام قطعی مرکز نظرسنجی منتظر ماند.

در ادامه نشست، شریفی درباره بحث لهجه اصفهانی توضیح داد: ما می خواستیم لهجه درست ادا شود و پیامک های تشکر بسیاری در این زمینه به شبکه رسیده است.

وی با انتقاد از لهجه اصفهانی در سریال “در مسیر زاینده رود” ساخته حسن فتحی اظهار کرد: این ادا درآوردن است و به فیلم ها و سریال ها لطمه می زند برای مثال در این سریال کسی می گفت گـِز محلی می خورید در حالی که کسی در اصفهان به گـَز، گـِز نمی گوید.

شریفی درباره شباهت شخصیت اصلی این سریال به “خانه بی‌پرنده” ادامه داد: من سینما را خوب می شناسم و ۲۲ سال پیش ضیافت را ساختم. شخصیت اصلی ما اینجا کارخانه دار است و بار تماتیک این شخصیت با آن سریال تفاوت عمده و حیاتی دارد. جالب است این را بگویم ابتدا قرار بود سریال را در زنجان بسازیم و شخصیت اصلی باغ زیتون و کارخانه زیتون داشته باشد، اما در این سریال شغل او عوض شد. ایفای این دو نفش توسط سعید نیک‌پور تنها شباهت آن است.

شریفی در پاسخ به اینکه چطور فیلمنامه هم قابلیت اجرا در اصفهان را داشته هم زنجان، گفت: بحث اصلی ما مهاجرت بود که می توانست به هر شهری باشد.

حاشیه‌ها:

* یکی از خبرنگاران در خصوص ادعای تهیه کننده “مرد نقره ای” مبنی بر اینکه زمان پخش سریال شهر خالی از عابر می شود، گفت: شاید مردم این زمان می‌روند بخوابند و برای سحری آماده شوند. از کجا معلوم می‌خواهند سریال شما را تماشا کنند!؟

* شریفی در پاسخ به خبرنگاری که نبود هیچ ممیزی در فیلم را ناشی از سفارشی عمل کردن عوامل آن می‌خواند، گفت: ما فقط با روابط انسانی سروکار داشتیم و به کسی فحش نمی دادیم فقط یادم هست یک سکانس بهاره افشاری بخاطر اینکه در موقعیت بحرانی قرار داشت از پشت تلفن به نیما شاهرخ شاهی می گوید خفه شو!!

* معصومی درباره شباهت‌های کاراکتر اصلی “مرد نقره‌ای” با “خانه بی پرنده”، گفت: خوشبختانه این شخصیت آنجا زن داشت، اما اینجا زن ندارد!

*یکی از خبرنگاران با انتقاد از اینکه فیلمنامه طوری نوشته شده که هم می توان آن را در زنجان اجرا کرد و هم اصفهان، این موضوع را به اجرای نمایش “باغ آلبالو” که با هدف نقد فئودالیته در روسیه نوشته شده در لهستان تشبیه کرد که احمدی در این باره با اشاره به مو و محاسن بلند شریفی گفت: احتمالا با دیدن ایشان یاد چخوف افتاده اید! کسی از جمع گفت: نه، بیشتر شبیه داستایوسکی هستند!

*معصومی نیز با انتقاد از کسی که گفته بود “ای کاش فیلمنامه بهتر نگارش می شد”، تصریح کرد: شما با گفتن “ای کاش” تند رفتید، شما باید سریال را ببینید و بعد آن را نقد کنید!

* یکی از خبرنگاران که تصور می کرد بناست صرفا درباره شبکه گردشگری در این نشست صحبت شود، ترک سالن توسط دو تن از خبرنگاران به دلیل طولانی شدن نشست را به این موضوع ربط داد که احمدی در پاسخ گفت: نه، قرار بود هر دو موضوع بررسی شود به قول معروف در خانه اگر کس است، یک حرف بس است!!


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.