انتقاد یک روزنامه سوری از ‘کوفی عنان’

در این سرمقاله آمده است: آل ثانی و آل سعود عنان را در خاک خود نپذیرفتند و او سکوت کرد و اکنون از حضورش در دمشق سوء استفاده می شود و در اهانتی آشکار به ماموریتش، سفرای سوریه را اخراج می کنند و باز هم سکوت می کند؛ گویی این مسائل هیچ ارتباطی به او ندارد.

الوطن ادامه می دهد: عنان یا خود بخشی از دروغ و فریبکاری های جهان و شورای امنیت در بحران سوریه است و یا فردی وابسته به برخی کشورهاست و جرات رویارویی با آنها را ندارد.

این روزنامه نزدیک به دولت افزود: بسیار بدیهی است که اکنون زمان فعالیت در خارج از چارچوب سازمان ملل فرا رسیده و این امر یادآور نحوه تخریب عراق، آوارگی عراقی ها واشغال و چپاول ثروت و ترور نخبگان این کشور است.

به نوشته الوطن فرستاده سازمان ملل ‘هرگز’ نخواهد توانست بحران سوریه را حل کند، زیرا طرف هایی هستند که با اطلاع و یا بدون اطلاع او در حال سوء استفاده از طرح عنان هستند تا تعداد بیشتری از سوری ها را به کام مرگ ببرند. بنابراین بحران باید به دست سوری ها حل شود و زمانی حل می شود که مذاکرات (بین دولت سوریه و مخالفان) آغاز و خونریزی متوقف شود.

در بخشی از این سرمقاله با نگاهی تردید آمیز به طرح عنان ضمن اشاره به اینکه این طرح از سوی دوستان و دشمنان سوریه پذیرفته شد، آمده است: جوهره این طرح مبتنی بر مذاکرات (بین دولت سوریه و مخالفان) است و نه براندازی نظام اما به طور حتم دشمنان سوریه که بیش از یک سال با صرف میلیاردها دلار موفق به تحقق نیات خود نشدند، این طرح را نمی پذیرند.

عنان روز ۲۴ فروردین طرح شش بندی برای حل بحران سوریه ارائه کرد که مهم ترین آنها برقراری آتش بس و مذاکره دولت سوریه با مخالفان است؛ امری که مخالفان سوری و دولت های حامی آنها از همان آغاز مخالفت خود را با آن اعلام داشته و خواستار براندازی نظام شدند.

این روزنامه نوشت: دولت های مخالف سوریه در ظاهر با طرح عنان موافقت کردند و بر اساس رسانه های غربی در پشت پرده تا جایی که توانسته اند سلاح، پول و عناصر مسلح وارد این کشور کردند و حمله به ارتش، ترورها، ربایش مردم و به کار گیری سلاح پیشرفته را به مراتب بیش از زمانی که ناظران بین المللی حضور نداشتند، گسترش دادند.

بر اساس قطعنامه ۲۰۴۳ شورای امنیت سازمان ملل ۳۰۰ نیروی نظامی غیر مسلح برای نظارت بر آتش بس به مدت ۹۰ روز وارد سوریه شده و در مناطق ناآرام این کشور مستقر شدند.

این روزنامه همچنین تاکید کرد که با رسیدن به اصطلاح ‘جهادگران’ اعزامی آل سعود و آل ثانی به سوریه، تعداد عناصر مسلح ضد نظام در سوریه افزایش یافته است.

خاورم**۱۴۳۱**۱۴۱۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۱۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.