انتقاد یک استاد دانشگاه از پذیرش سفیر رژیم صهیونیستی توسط ترکمنستان

۰۵ تیرماه ۱۳،

یک استاد دانشگاه با اشاره به پذیرش سفیر رژیم صهیونیستی از سوی ترکمنستان گفت: متاسفانه یا دستگاه دیپلماسی ایران نتوانسته‌ است ترکمنستان را قانع کند و یا این که فشار آمریکا و طرف‌های غربی در این باره بسیار بوده است.

جهانگیر کرمی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ آغاز به کار سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان گفت: روابط عشق‌آباد و تل‌آویو روابطی بیش از ۲۰ سال است و بعد از استقلال ترکمنستان، روابط دیپماتیک برقرار شده و روابط تجاری و اقتصادی تاکنون ادامه داشته است و صهیونیست‌ها تاکنون سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در عرصه‌های کشاورزی، صنعت و آموزش ترکمنستان داشته است.

او با بیان این که از ۵ سال پیش ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان دایر شده بود، ادامه داد: اما تاکنون سفیری در این کشور حضور نداشته و سفیر این رژیم در ازبکستان به عنوان سفیر آکرودیته در ترکمنستان حضور داشت و از دو سال قبل سفیر این رژیم غیرمستقیم در رفت و آمد بود.

این استاد دانشگاه افزود: در قبل در دو مرحله رژیم صهیونیستی سفیر معرفی کرد اما در هر دو مرحله ترکمنستان این سفیران را نپذیرفت زیرا یکی از این سفیران سابقه کیفری در روسیه داشت و دیگری از جاسوسان به نام این رژیم بود و ترکمنستان با استناد به این که سفیر نباید سابقه جاسوسی داشته باشد از پذیرفتن آنان اجتناب کرد تا در نهایت سفیر فعلی که بیش‌تر در وزارت خارجه فعالیت کرده را پذیرفت.

کرمی با اشاره به سبب پذیرش سفیر رژیم صهیونیستی از سوی ترکمنستان گفت: این مساله به سیاست تدریجی این کشور برای برقراری روابط با این رژیم بر می‌گردد. ترکمنستان بر خلاف ازبکستان،‌آذربایجان و قزاقستان سعی کرد که با به تاخیر انداختن پذیرش سفیر تا حدودی مخالفت جمهوری اسلامی ایران را نرم کند و درشرایط معمولی‌تر این اقدام را انجام دهد.

وی با بیان این که تاکنون ملاحظات ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران سبب شده بود که سفیر رژیم صهیونیستی را نپذیرد، افزود: ظاهرا ترکمن‌ها احساس کردند این مساله مشکلی در روابط ایران و ترکمنستان ایجاد نمی‌کند. متاسفانه یا دیپلماسی ایران نتوانسته است دولت ترکمنستان را قانع کند که سفارت رژیم صهیونیستی تاسیس نشود و یا فشارهای آمریکا و طرف‌های غربی بر این دولت بسیار بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که پذیرش سفیر رژیم صهیونیستی از سوی ترکمنستان نشانه خوبی ندارد، افزود: در قبل آذربایجان‌ و قزاقستان نیز این اقدام را انجام داده‌اند اما ترکمنستان با ایران ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و این کشور در مجاورت با چهار استان شمالی ایران است و فاصله عشق‌آباد با مرز ایران ۴۰ کیلومتر است. هم‌چنین رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده است که در مناطق مجاور ایران به عنوان یک کانون اطلاعاتی و جاسوسی در چارچوب راهبرد نفوذ پیرامونی این رژیم برای محاصره رقبای خود عمل کند تا بدین شکل فشارها را بر مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

کرمی با تاکید بر این که انجام اقداماتی از سوی سفارت رژیم صهیونیستی در ترکمنستان علیه ایران دور از انتظار نیست، گفت: این رژیم تلاش خواهد کرد که از طریق ایرانی‌هایی که در رفت وآمد با ترکمنستان می باشند و ابزارهای الکترونیک، اطلاعاتی از ایران جمع‌آوری کند و اقداماتی انجام دهد.

او با اشاره به این که رژیم صهیونیستی دارای وضعیت ویژه‌ای است، اضافه کرد: مرزهای رژیم صهیونیستی مرزهای محاصره و فشار است که این مساله به سبب ماهیت‌ اشغالگرایانه این رژیم است. بر همین اساس این رژیم تلاش می‌کند که از طریق ابزارهای دیپلماتیک و ایجاد روابط به خصوص با کشورهای مسلمان فشارهایی که ممکن است از طریق سازمان‌ها و کانون‌های اسلامی بر این رژیم وارد شود را محدود کند تا بدین شکل این رژیم طبیعی‌تر جلوه کرده و ماهیت اشغال‌گرایانه این رژیم در ذهن مسلمانان به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام


ISNA News Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.