انتقال ۳ تا ۵ درصد موارد ایدز از طریق فرآورده های خونی

فروردین ۱۴۰۳

آمارهای جهانی نشان می دهند که حدود ۳ تا ۵ درصد موارد ایدز در دنیا از طریق خون و فرآورده های خونی منتقل شده که البته این میزان در اغلب مناطق جهان رو به کاهش است.

منصور خالصی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: الگو و راه های انتقال بیماری ایدز در مناطق مختلف جهان تا حد بسیاری با هم متفاوت است و عوامل مختلفی در آن نقش دارند.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای جهانی، حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد ایدز به سبب تماس جنسی اشخاص سالم با اشخاص آلوده به اچ آی وی منتقل شده است که این میزان در بعضی از کشورها از جمله کشورمان بسیار کمتر است.

خالصی تأکید کرد: آمارهای جهانی نشان می دهند که حدود ۳ تا ۵ درصد موارد ایدز در دنیا از طریق خون و فرآورده های خونی منتقل شده که البته این میزان در اغلب مناطق جهان روبه کاهش است.

وی با بیان اینکه در بعضی از کشورها موارد انتقال بیماری ایدز در نتیجه خون و فرآورده های خونی بسیار قابل ملاحظه است افزود: سبب اصلی این موضوع آلوده بودن خون های مصرفی و خون هایی است که به بیماران نیازمند نظیر بیماران هموفیلی داده می گردد.

خالصی یادآور شد: در بسیاری از کشورها تدابیر بسیار خوبی برای دریافت خون و فرآورده های خونی اندیشیده شده است و پیش بینی می گردد که در سال های آینده در اغلب منطق جهان موارد انتقال بیماری ایدز ناشی از خون های آلوده به کمترین میزان رسیده و حتی به صفر نیز نزدیک شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.