انتقال ۳۳۶ دانشجوی ایرانی از ۱۳کشور

مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم از انتقال ۳۳۶ دانشجوی ایرانی خارج از کشور به دانشگاههای داخل کشور خبر داد و به پذیرش معدلهای ۱۲ و ۱۴ برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جهت انتقال به داخل اشاره کرد.

به گزارش ممتازنیوز، محمدحسن یوسفی در گفتگو با مهر، اضافه کرد: از سال ۸۹ تاکنون حدود ۲۱۹ دانشجوی ایرانی با استناد حکم شورای انتقال به دانشگاههای داخل کشور معرفی شدند.
پذیرش مستقیم ۱۱۷ دانشجوی متقاضی به داخل توسط دانشگاههای کشور
 
به گفته این مقام مسئول در وزارت علوم، از سال ۸۹ تاکنون بر اساس گزارشهایی که دانشگاههای کشور اعلام کرده اند، حدود ۱۱۷ دانشجوی ایرانی به صورت مستقیم به استناد تبصره ۸ ماده ۸ آیین نامه ” انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور به دانشگاهها‏‏‏ موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی داخل کشور” در دانشگاههای کشور پذیرش شدند.
 
به گفته مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، ۳۴ دانشگاه کشور از جمله ۱۰ دانشگاه تهرانی ۱۱۷ دانشجوی ایرانی را پذیرش کردند.
 
پذیرش ۲۱۹ دانشجوی داخل توسط وزارت علوم
 
یوسفی در ادامه تاکید کرد که حدود ۲۱۹ دانشجو هم بر اساس حکم شورای انتقال به دانشگاهها معرفی شده اند که از این تعداد، بر اساس آمار اعلام شده بیشترین تعداد معرفی شدگان به دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
 
پرونده های انتقال در سال ۹۱
 
وی همچنین به تعداد پرونده هایی که در سال ۹۱ برای انتقال به داخل ارسال شده، اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ تا پایان شهریورماه، تعداد ۱۱۹ پرونده را در شورای انتقال خارج به داخل بررسی کردیم که از این تعداد ۸۵ مورد با موافقت روبرو و رای لازم صادر و با سایر تقاضاها مخالفت شد.
 
مهمترین شروط انتقال به داخل
 
به گفته مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، نخستین شرط برای انتقال به داخل دانشجو بودن شخص متقاضی و مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل در وزارت علوم است.
 
وی در این باره گفت: برخی از متقاضیان انتقال به داخل از دانشگاه خارجی تنها پذیرش دریافت کرده اند که این مورد، شرط دانشجو بودن به شمار نمی آید.
 
یوسفی درباره شرط معدل برای دانشجویانی که قصد انتقال دارند، اظهار داشت: دانشجوی مقطع کارشناسی باید دارای معدل ۱۲ به بالا و دانشجوی کارشناسی ارشد دارای معدل ۱۴ به بالا باشد.
 
وی تاکید کرد که برای دانشجوی دکتری شرط معدل قید نشده اما دانشجوی دکتری باید حداقل دو نیمسال را در دانشگاه خارج از کشور تحصیل کرده باشد، در اینصورت پیشرفت تحصیلی این دانشجویان بر اساس مستندات ارائه شده، ارزیابی می شود و در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش تصمیم گیری خواهد شد.
 
به گفته مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، فاصله بین توقف تحصیل در دانشگاه خارج از کشور تا ارائه درخواست انتقال به داخل نباید بیشتر از یکسال باشد، به عبارت دیگر متقاضی نباید وقفه تحصیلی بیش از یکسال داشته باشد.
 
دانشگاهها با درخواست انتقال دانشجویان موافقت کنند
 
این مقام مسئول در وزارت علوم با بیان اینکه در ماههای آینده با افزایش تعداد تقاضاها برای انتقال به داخل روبرو خواهیم بود از دانشگاهها درخواست کرد که به استناد آیین نامه ” انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور به دانشگاهها موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی داخل کشور” که در سال ۸۹ ابلاغ شده، حتماً در پذیرش این دسته از دانشجویان مساعدت کنند و در این زمینه کارشناس مستقلی تعیین کنند تا به صورت خاص و ویژه این قبیل تقاضاها را بررسی کرده و به متقاضیان پاسخ دهند.
 
لزوم ارائه آمار تقاضاهای انتقال به وزارت علوم
 
مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم همچنین به دانشگاههای کشور تاکید کرد که به منظور ارائه آمار دقیق، کامل و جامع، لازم است دانشگاهها هر ۶ ماه یک بار گزارشی از تعداد تقاضاها و تعداد پذیرفته شدگان به این اداره کل ارسال کنند.
 
اسامی کشورها
 
مجتبی بذرافشان – معاون امور دانشجویان داخل در گفتگو با مهر به برخی کشورها اشاره کرد که دانشجویان ایرانی در این کشورها تحصیل می کنند و متقاضی انتقال به دانشگاههای داخل کشور هستند.
 
به گفته بذرافشان: کشورهای سوریه، مجارستان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، کانادا، هندوستان، مالزی، پاکستان، برخی کشورهای آسیای میانه، روسیه، بلاروس، اوکراین و غیره از جمله کشورهایی به شمار می آیند که دانشجویان ایرانی از دانشگاههایشان به داخل کشور منتقل شده اند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.